Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elektronisk sökare - Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Fick för några månader sedan prova en av våra vänners kamera. En så kallad långzoom. Minns inte märke och modell men den fungerade bra och tog fina bilder.

Kameran hade elektronisk sökare. Varför?

Kan någon ge mig en vettig förklaring till varför man vill titta på en minimal skärm som i alla avseenden är sämre än den på baksidan.

Har du fotat så pass mycket med SLR att man av vana inte klarar av att fota utan att ha kameran tryckt mot pannan lär man knappast bli nöjd med detta så det argumentet håller inte.

Förstår så klart argumenten för att slippa spegeln och kunna bygga ett mindre hus, men som sagt varför bemöda sig med elektronisk sökare?

Förstår så klart argumenten för att slippa spegeln och kunna bygga ett mindre hus, men som sagt varför bemöda sig med elektronisk sökare?
I detta fall är alternativen till EVF en optisk genomsiktsökare, som ofta är väldigt små och som dåligt fär längre brännvidd.
Eller använda skärmen som sökare vilket gör det svårt att hålla kameran stadigt och skärmen fungerar dåligt i starkt solljus.

I en spegellös kamera är helt enkelt en EVF den bästa kompromissen. Dock kan man inte jämföra EVF som sitter i dagen kompaktkameror med de klart bättre och större i spegellösa systemkameror.

En bra EVF är det bästa du kan få. Tyvärr finns det inga bra EVF´er än (längre). Den bästa som finns hittar du i Minoltas gamla A2-modell. Efter den har det inte blivit bättre. Konstigt med tanke på hur längesen den lanserades.

Med en EVF kan du få in mer information i sökaren, t ex levande histogram, ljusförstärkning, förstoring av sökarbilden och du ser genast hur en ändrad inställning kommer att slå på den färdiga bilden.

I framtiden kommer de flesta kameror ha EVF. Bra EVF alltså. Till dess kör vi med uråldrig, beprövad, SLR teknik. Funkar hyfsat bra det med, särskilt om man en gång lärde sig fota analogt.

En fördel med EVF är naturligtvis att det borde bli tystare när spegeln försvinner. Sätter man sedan in en centralslutare i gluggarna så blir det riktigt tyst. Ett annat alternativ är att Ricoh utvecklar sin GXR och bygger in en EVF i huset.
Men de gånger jag kikat i en sådan har jag inte blivit imponerad. De som filmar är ju vana vid dem och kanske kan utveckla fördelarna med dem. Själv är jag så närsynt att jag kan hålla mina kampaktkameror alldeles framför näsan och alltså ha stöd av huvudet, ibland med hjälp av tummen och se vad som händer på skärmen.

Sannolikt för ljuset

På den tiden jag hade en Canon Pro-1 så använder jag sökaren när det var starkt solljus, då jag ofta inte kunde se på lcd-skärmen vad jag plåtade.

Annars kan jag inte komma på något bra skäl, jag föredrog den stora utvikbara skärmen i de flesta lägen då jag är glasögonbärare.

En bra EVF är det bästa du kan få. Tyvärr finns det inga bra EVF´er än (längre). Den bästa som finns hittar du i Minoltas gamla A2-modell. Efter den har det inte blivit bättre. Konstigt med tanke på hur längesen den lanserades.

Med en EVF kan du få in mer information i sökaren, t ex levande histogram, ljusförstärkning, förstoring av sökarbilden och du ser genast hur en ändrad inställning kommer att slå på den färdiga bilden.

I framtiden kommer de flesta kameror ha EVF. Bra EVF alltså. Till dess kör vi med uråldrig, beprövad, SLR teknik. Funkar hyfsat bra det med, särskilt om man en gång lärde sig fota analogt.

Är inte den numera bräckt av den i Panasonic Gh1 och den till olympus ep2?

Är inte den numera bräckt av den i Panasonic Gh1 och den till olympus ep2?

Olympusen har jag inte kollat, så jag kan bara hoppas. Ska se om den finns på Mediamarkt. Panasonicen är rent bedrövlig, även om den på pappret skulle vara något bättre. I praktiken var det som att titta i en gammal Dimage 7, det var inte så skoj, rejäl eftersläpning som gav upphov till lätt illamående.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar