Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elektronisk sökare på EOS 20D!?

Produkter
(logga in för att koppla)

steppen7

Aktiv medlem
Någon som vet hur man aktiverar den elektroniska sökaren på 20Da?

Nyfiken som jag var provade jag att slänga in firmware för 20Da i min 20D! Det gick utan problem, men jag märker ingen skillnad på kameran annat än att den säger firmware 2.0.2.

Jag har försökt hitta manualen eller annan info om hur man aktiverar live-sökaren. Det kan ju vara så att min 20D kan detta nu men att jag inte vet hur man gör! Vad jag kan se från bilderna på 20Da har den i alla fall ingen extra knapp för detta.

Näe inte när man köper den, men det kan ju tänkas att den skulle kunna det precis som 20Da om den får samma firmware.

Disskusionen har varit uppe tidigare rörande elektroniska sökare på DSLR. Vissa hävdade bestämt att det inte var möjligt medan jag sa att det bara handlar om mjukvara. Nu ska Canon släppa 20Da med just elektronisk sökare och det nog bara mjukvaran som skiljer, förutom filtret framför sensorn men det borde inte hindra elektronisk sökarfunktion.

Grejen med en spegelreflexkamera är att den har en spegel ivägen. Omöjligt att med enbart mjukvara komma runt detta. Denna 20Da (som jag inte hört nått om) har kanske en halvt genomskinlig spegel.

/Erik.

Erik Bergqvist skrev:
Grejen med en spegelreflexkamera är att den har en spegel ivägen. Omöjligt att med enbart mjukvara komma runt detta. Denna 20Da (som jag inte hört nått om) har kanske en halvt genomskinlig spegel.

/Erik.
Genomskinlig spegel skulle inte hjälpa. Det sitter en slutare bakom spegeln i vilken fall som helst...

20D kommer aldrig få elektronisk sökare, så det är lika bra att du ger upp de tankarna.

20Da öppnar slutaren och fäller upp spegeln - men det funkar bara i svagt ljus. Det är för att kunna fokusera på stjärnor och himlakroppar.Har men flera timmars exponeringstid vill man inte få fel fokus.

Läs mer här! om 20Da

Eftersom det handlar om astrofotografering=svagt ljus skulle en halvgenomsinlig spegel bromsa för mycket. 20Da fäller upp spegeln och öppnar slutaren när man använder "live-view". Nåt som 20D också kan göra!

Fujifilm S3 har för övrigt också möjlighet till fokusering och komponering med bildskärmen. Men då i svartvitt och under 30 sekunder.

Men den kameran är det ju nästan ingen som köper...

sagan skrev:
20D kommer aldrig få elektronisk sökare, så det är lika bra att du ger upp de tankarna.

Nej den kommer säkert inte att få det om Canon bestämmer, men om 20D och 20Da är fysiskt lika bortsett från filtret framför bildsensorn, borde en firmwareuppdatering kunna ge "live view".

Hur tror ni Canon tänker? 100 exemplar av kameran kommer till sverige, det är inte mycket. Dom satsar på en mycket smal marknad. Gör dom detta för att vara snälla mot oss eller för att tjäna pengar? Jag tippar på det senare. Hur tjänar man då pengar på att sälja så få kameror? Inte genom att utveckla något helt nytt tror jag i alla fall. Har man dock en bra produkt (20D) som man kan skriva lite extra programkod till och sen modifiera ett ljusfilter, då är det en minimal utvecklingskostnad och man kan tjäna pengar redan efter några få sålda kameror.

alcedo [E.F.S] skrev:
Genomskinlig spegel skulle inte hjälpa. Det sitter en slutare bakom spegeln i vilken fall som helst...

Självklart är det inte spegeln som är problemet utan slutaren. Rätt av dej.

Lika roligt (eller tråkigt) varje gång när någon icke insatt inser att man måste kolla i sökaren på gammalt "analogt" vis.
"Har du köpt en kamera för flera tiotalstusen kronor utan elektonisk sökare" :)

/Erik.

steppen7 skrev:
Nej den kommer säkert inte att få det om Canon bestämmer, men om 20D och 20Da är fysiskt lika bortsett från filtret framför bildsensorn, borde en firmwareuppdatering kunna ge "live view".
Jag kan inte se hur det skulle gå till, på annat sätt än att de fysiskt tar bort filtret.

steppen7 skrev:
Hur tror ni Canon tänker? 100 exemplar av kameran kommer till sverige, det är inte mycket. Dom satsar på en mycket smal marknad. Gör dom detta för att vara snälla mot oss eller för att tjäna pengar? Jag tippar på det senare.
Jag tror inte de gjort 20Da för att tjäna pengar på själva produkten, det är alldeles för liten marknad för att vara intressant ur den synvinkeln.

Därimot så ger det goodwill att kunna erbjuda många olika produkter och då även till mycket specifika områden, vilket har stort värde ur marknadsföringssynpunkt.

Senast ändrad:
steppen7 skrev:
Hur tror ni Canon tänker? 100 exemplar av kameran kommer till sverige, det är inte mycket

Det är 100 st till Europa....

Canonkillarna förstår sig inte riktigt på 20Da. Kanske är det någon Canon-chef som är hobbyastronom.

Kameran är rätt mycket dyrare än 20D, så antaglign går affären ihop. Men motivet till modellen är knappast att tjäna pengar utan kanska att visa att man kan eller ännu mindre rationella.
Lite kul är det i alla fall att jätten Canon kan släppa en så smal produkt.

Sjäv tycker jag att en bra optisk sökare är överlägsen en elektronisk, särskilt i svagt ljus.

steppen7 skrev:

Hur tror ni Canon tänker? 100 exemplar av kameran kommer till sverige, det är inte mycket. Dom satsar på en mycket smal marknad. Gör dom detta för att vara snälla mot oss eller för att tjäna pengar? Jag tippar på det senare. Hur tjänar man då pengar på att sälja så få kameror? Inte genom att utveckla något helt nytt tror jag i alla fall. Har man dock en bra produkt (20D) som man kan skriva lite extra programkod till och sen modifiera ett ljusfilter, då är det en minimal utvecklingskostnad och man kan tjäna pengar redan efter några få sålda kameror.

Live view verkar fungera som en elektronisk sökare plus zoom.

Det här bore kunna finnas på alla DSLRkameror, att kunna fälla upp spegeln och öppna slutaren lite kort för att bekräfta att man fokuserat helt rätt kan vara ovärderligt även mitt på dagen.

Jag antar att finns något problem med detta, CCDn kanske inte gillar så mycket dagsljus.

Om man nu måste stirra på LCD'n så finns det nu en elektronisk vinkelsökare för flera olika SLR. Kommer inte ihåg namnet men shiftlenses.com säljer den.

iSolen.se skrev:
Live view verkar fungera som en elektronisk sökare plus zoom.

Det här bore kunna finnas på alla DSLRkameror, att kunna fälla upp spegeln och öppna slutaren lite kort för att bekräfta att man fokuserat helt rätt kan vara ovärderligt även mitt på dagen.

Jag antar att finns något problem med detta, CCDn kanske inte gillar så mycket dagsljus.

Stämmer bra, bilden är alltid zoomad, mycket eller jättemycket, men det skulle vara bra vid flera tillfällen när man kör manuell fokus.

Stämmer också att sensorn inte gillar för mycket ljus, så man får vara försiktig!

sagan skrev:
Jag kan inte se hur det skulle gå till, på annat sätt än att de fysiskt tar bort filtret.

Det filter dom har i 20Da släpper igenom mer IR-ljus, resten av skillnaderna är programvara och borde fungera på en vanlig 20D. Tex bättre brusreducering borde vara intressant.

Det verkar som flera missförstår mig. Jag är inte alls den som köpt en DSLR och känner "hoppsan, gick den inte att använda displayen som sökare!?", faktum är att jag knappt tittar på bilderna i displayen när jag tagit dem, jag använder kameran mer som en analog.

Att få "live view" på 20D ser jag som en möjlighet och en bra grej i vissa speciella situationer, eller är jag ensam om att vilja ha så många finesser/möjligheter som möjligt på min kamera?

Filtret som sitter framför sensorn är en bit plast eller glas och borde knappast vara avgörande för om live view är möjligt eller inte. Eller är det nån som tror att 20D tänker "oj då, det sitter ett modifierat filter framför min sensor, nä du då tänker jag inte visa någon bild för dig!"?

Det är troligt att dom har lagt in nån liten spärr i mjukvaran så att det inte går rakt av, men det kanske är en baggis att fixa för den som tex. låste upp 10D-möjligheter i 300D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar