ANNONS
Annons

Electra Flash Transmitter + Canon 20D = Glapp

Produkter
(logga in för att koppla)

GinFlyer

Aktiv medlem
Fick min IR transmitter på posten idag. En Electra Flash Transmitter.

Glad i hågen monterar jag den på min kamera och stoppar in kontakten i blixtuttaget på sidan varvid mina studioblixtar smäller av...om och om igen.

Det visar sig att kontakten inte passar exakt och rickar man på den triggar ir:n varvid blixtarna naturligtvis går av. Provar alla möjliga positioner utan att lyckas.

Jag tror inte att det är glapp i sladden utan i själva metallen (hanen) som ska in i kameran. Det är inte heller kameran, då synksladden till studioblixtarna funkar fint.

Är detta något ni andra råkat ut för eller det är bara jag som fått ett måndagsex? Finns det kanske olika standards och denna inte ska passa på en 20D?

Jag har också en Electra Flash Trigger till min Nikon D100 men har inte upplevt samma sorts problem.
Du skriver dock något som förbryllar mig!

"Glad i hågen monterar jag den på min kamera och stoppar in kontakten i blixtuttaget på sidan varvid mina studioblixtar smäller av...om och om igen."

Vilken sladd? Var stoppar du in den?
Jag vet ju inte vilken sorts blixtar du använder men om det är blixtar med inbyggd mottagare så behövs det ju inga sladdar.
Det är ju det som är vitsen med IR-Flash Trigger.

Du har kanske en separat IR mottagare monterad på dina blixtar?
Det kan ju isåfall vara den som reagerar på störande omgivningsljus.

Det enda problem jag har haft med Electra Flash Triggern är, att det är problem med att utlösa blixtarna om inte IR ljuset träffar blixtarna!
När man är jämsides med blixtarna eller framför dem!

Jag menade sladden som följde med som man kopplar ena ändan till kamerans blixtuttag och den andra till transmitterns baksida.

Det följde inte med några intruktioner, så jag tog för givet att eftersom det följde med en sladd att ha mellan kameran och transmittern, var detta det enda sättet för transmittern att veta när kameran tog en bild. Har nu pratat med Photax och fått reda på att den bör funka utan sladd i kamerans blixtsko.

Har inte provat detta än och de kunde inte säga om den var kompatibel med min Canon 20D.

Får se ikväll när jag kommer hem.

Senast ändrad:
Jag har inte något uttag för kabel på min kamera så jag har inte använt den.
Jag ser att när man ansluter kabeln så frikopplas mittstiftet från blixtskon som sitter på kameran.

Prova att anväda Flash Triggern utan kabel så skall du se att det funkar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar