Annons

electra advance 250Ws - har någon testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
http://www.photax.se/indx/indxstd.htm

Någon som har testat:

Electra Advance "On Location" 250-paket
ART.BET: EFAV250LOC
Electra Advance 250-paketet är markandens mest prisvärda "On-Location"-paket! Ett portabelt och smidigt blixtpaket som kan användas i utomhusmiljö "On location" eller på andra ställen där 240v inte finns tillgängligt.

Electra Advance 250 är ultrakompakta, lätta och portabla studioblixtar för t.ex fotografering i utomhusmiljö "On location". Innovativa tekniska lösningar som världens första L.E.D-(LightEmittingDiode) baserade ledljusbelysning, som är extremt strömsnål jämfört med traditionella lampor. Blixtarna har dubbla uttag och kan antingen drivas direkt från elnätet eller från batteriaggregat (Ingår i detta paket). Advance har en integrerad reflektor med inbyggd diffusor.

Paketet innehåller:
2 st Electra Advance 250
( med integrerad reflektor med inbyggd softbox.)
2 st Electra batteriaggregat (Ac Power Unit)
2 st Belysningsstativ
2 st Silver paraplyer.
2 st Electra Väskor för Blixtar och batteriaggregat.
1 st Electra Väska för stativ och paraplyer
2 st Nätkablar
2 st synksladdar.

9995,-

och vet hur det skulle fungera i, låt säga ett rum på 4,5x6,5m eller utomhus.

mvh

Andreas

har inte testat den men jag ringde och frågade Photax lite om den.

Det jag var mest nyfiken på var hur snabbt batteriet laddades och huur det gick till att byta blixtrör.

Batterierna laddas på ca 4h vilket ju inte är en helt dum laddnings tid. Batteriet räcker till ca 200 blixtar på full kraft och blixtrören ska räcka till en 6000 blixtar enligt Photax eller "i flera års användande" precis som L.E.D. ledljuset ska.
Jag frågade om de visste hur man bytade ut LED dioderna och de hade inte en aning. Tydligen car jag den förste som frågade om det. Men man tvungen att skicka in blixthuvudet till Photax för att byta blixtrör och för att byta LED dioder.

Jag är personligen väldigt nyfiken på det kittet just därför att man får batteripack med och det är det enda kompaktblixthuvud systemet jag sett förutom Bowens som har batterier. Profoto och Elinchrome har ett separat system för batteripack, men dessa system är grymt avancerade och dyra för en nybörjare.

De system som jag står och väger mellan är Elinchrome Dlite och BX, Bowens och Electra Advance 250.

tomasbz skrev:
12.000 är väl inte heller mycket..

För att fota "on location" så borde väl 12000 vara ganska mycket ??? Sen beror det ju såklart på vad dom skall ha betalt för att byta rör....
Jag antar att man kör med sina vanliga studioblixtar om man fotar vanligt och dessa som komplement när man är ute...

/Jonas

Men visst är det billigare än att köpa RX med batteri oavsett om man måste byta efter 6000 blixtar.

Ja det kan variera rätt kraftigt eftersom ledtalet inte är enbart beroende av hur kraftig blixten är utan hur mycket den sprider ljuset.

Du kan tänka dig spridningsvinkeln på ungefär samma sätt som ett objektiv.
Ett 50 mm's objektiv på en kamera med bildformatet 24x36 mm har en bildvinkel på ca 40 grader.
En normal studioblixt ligger ofta på den spridningsvinkeln oxå.

En "vanlig" kamerablixt som t.ex Canon 550EX har ledtalet 53 vid en vinkel som motsvarar ett 105 mm's objektiv , och ett ledtal runt 22 tror jag vid motsvarande 24 mm.
Det ger uppskattningsvis ett ledtal runt 30 vid vinkel motsvarande 50mm' objektiv.

Därför känns det väldigt konstigt att en "stor" studioblixt skulle bara klara ett ledtal på 16.

Jag kontaktade faktiskt Photax idag och frågade om det verkligen stämde och det gjorde det enligt dom.

Ledtalet säjer inget om man inte oxå har info om vilken utlysningsvinkel och iso som använts.

Studioblixtar använder mest Ws ( wattsekunder ) för att ange den energi som laddas för varje blixt. Hur starkt det blir och hur ljuset sprids beror på blixtrör och reflektorer.

pellepiano skrev:
Ledtalet säjer inget om man inte oxå har info om vilken utlysningsvinkel och iso som använts.

Studioblixtar använder mest Ws ( wattsekunder ) för att ange den energi som laddas för varje blixt. Hur starkt det blir och hur ljuset sprids beror på blixtrör och reflektorer.

Nej men dom flesta (alla) anger ju ledtalet med ISO 100, och 16 är oavsett detta väldigt lågt för en blixt på 250Ws eller hur ?

Jo ledtal 16 är under alla förhållanden på tok för lågt =), men det stämmer uppenbarligen inte med svenska mått mätt ( om det inte är mätt vid 8 mm =) ).

Deras uträkning eller ledtalsbeskrivning måste vara annorlunda än vad vi gör.

Ledtal 16 är väl vad den inbyggda blixten i en kamera kanske kan tänkas ge.

Som jämförelse har tex kaffebrus 300 Ws blixtar ett ledtal på 55, och 110 Ws , ledtal 32 ( hur nu de är mätta ).

Det är alltid kul att kunna ta med sig ljuset ut, 6000 eller 12000 blixtar är inte så mycket, jag ser ingen skillnad varför man skulle ta mindre bilder i riktig miljö än i studion. Tvärtom har man mer variabla miljöer men det beror lite på hur man jobbar (och var man tar strömmen ifrån), så det är bara du själv som kan svara på hur långt det räcker.

Sen är det mest en fråga om pengar. Det stiger rätt så fort för mer "kända systen" Men 6000 blixtar är bättre än noll.

Det jag är mer kritisk till än blixtrörets livslängd är vilka tillbehör som passar, inte så kul om du inte kan köpa till dom grejerna du vill ha sen (boxar, paraplyer., färgade filter eller vad du vill använda)

Här kan du köpa Bowens trawelpack och 2st 250ws blixtar med stativ osv för lite över 15000 svenska.

http://www.robertwhite.co.uk/studio.htm#ELRX

Bowens har en fördel, deras s bajonett är kopierad av många lågpristillverkare så grejer från kaffebrus osv har mycket tillbehör med S bajonett.

dude skrev:
...Här kan du köpa Bowens trawelpack och 2st 250ws blixtar med stativ osv för lite över 15000 svenska.

http://www.robertwhite.co.uk/studio.htm#ELRX

Bowens har en fördel, deras s bajonett är kopierad av många lågpristillverkare så grejer från kaffebrus osv har mycket tillbehör med S bajonett.

billigare från DITO här hemma i Sverige =)

Esprit Gemini Location 2-kit består av 2 st Gemini kompaktblixt, 1 st paraplyreflektor, 1 st paraply, 1 st softbox, 2 st stativ, 1 st kitväska samt lampor och kablar.
Gemini Location kit 125x2: BW4290EU 7.720:-* Gemini Location kit 250x2: BW4300EU 10.290:-
Gemini Location kit 500x2: BW4305EU 11.500:-
Gemini Location kit 250/500: BW4337EU 10.570:-
Gemini Location kit 2x750+: BW4310EU 16.090:-
Gemini Digital kit 250x2: BW4370EU 12.170:-
Gemini Digital kit 500x2: BW4375EU 13.130:-
* = Innehåller 2 st paraply, ingen softbox eller väska.

Nej, travelpacken som han länkar till är med batteridrift.

Dom som du länkar till är för drift med sladd i väggen.

Har tittat en hel del på Bowens (funderade på att beställa ett kit härifrån ett tag http://www.calumetphoto.co.uk/item/BW4320UK/ , flera tusen billigare än Dito som tar 16,5k exkl moms för kittet). Nackdelen med dem är dels att du inte har något inställningsljus vid batteridrift, vilket både Elinchrom Ranger och Electra verkar stödja, och dels att Bowens standard Gemini blixtar är lite ålderdomliga i designen, och i mina ögon överprissatta nu när ersättaren finns på marknaden. De gamla Gemini-designerna verkar t.ex. kräva att man skruvar på två rattar varje gång man ska justera effekten (en för blixten och en för inställningsljuset).

Ersättaren med bättre digitala inställningar och inställningsljus som automatiskt verkar följa blixteffekten heter Gemini Digital (inte att förväxla med Bowens andra digitalblixtar som inte går att driva med TravelPaket, endast Geminimodeller funkar med det).

Jag bestämde mig själv för att köra UPS-lösning med mina gamla Multiblitzaggregat tills vidare, sedan får jag se om jag skaffar Elinchrom (en möjlig uppgraderingsstege är t.ex. att först köra Elinchrom D-lite med UPS och sedan kanske vidare till Ranger) eller eventuellt Bowens om de pensionerar sina gamla Gemini och sänker priset på Gemini Digital.

Multiblitz kommer också ut med batteriagg, men räknar med att det blir ordentligt överprissatt och tycker också det systemet har för dåligt stöd av tredjepartstillverkare för att vara intressant (problemet där är nog ännu värre hos Electra dock, tycker 10k är väl dyrt för att skaffa ett så proprietärt system).

Senast ändrad:
Photax har uppdaterat sin hemsida med info om just dessa blixtarna, det verkar som om något mssförstånd måste skett mellan mig och den person som jag pratade med på telefon. Deras hemsida säger nu att blixtrören ska hålla 100 000 avfyrningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar