Annons

El3e v AA vilken räcker längst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shutterfish

Medlem
El3e VS AA vilken räcker längst?

Ny här på forumet. Denna fråga kanske redan är besvarad? Äger en D200 som jag tycker har helt kass batteritid. Tänker ev. inskaffa ett batterigrepp och köra 6st AA 2700mAh. Kommer jag få bättre batteritid? Teoretiskt borde det bli mycket bättre, 6x2700mAh mot 1400mAh? Eller är det bäst att köpa på sig ett gäng EL3e? Tacksam för all info.
Kristian
 
Senast ändrad:
Jag har funderat i samma banor. Nu är jag inte någon elingenjör precis, men jag tror inte det du skriver stämmer, med tanke på att AA-batterier är på 1,2 volt och D200:ans ackar är på...7,2? Det bör väl isåfall bli en gånger 2700, vilket inte är så illa det.
 
Ska man köra AA är det nog bäst att satsa på batterier av ganska hög kvalitet. (Håller på och försöker ta reda på vilka märken som är att satsa på)

Till dem batterierna bör man ha en cpu-stryd underhållsladdare, för att inte fördärva batterierna genom överladdning.

Jag använder själv en laddare köpt på Biltema (Går dumt nog endast att handla över disk), och är nöjd med den förutom att den är en aning skrymmande.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1396&iItemId=90632
 
Seriekopplar man 6 stycken 2700mAh AA-celler så blir det motsvarande en enda cell på 7,2 V och 2700mAh. Teoretiskt borde man alltså få nästan dubbla tiden, men det är jag tveksam till.
 
Men i ett batterigrepp kan du ju lägga in 2 pirat en-el3a. Finns pirat som är 7,4v 2000mah mot originl som är 7,4v 1500mah.
 
Vertikalgreppet får vänta .Det blir nog köpa på sig ett par piratbatterier tillsvidare och lägga slantarna på andra tillbehör. Tackar för infon=)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.