ANNONS
Annons

EL-Skyport med Canon G10 och Nikon SB-28 blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpbernhardt

Aktiv medlem
Har funderat på att utöka lite på utrustning sidan.
Har tittat på Elinchrom Skyport Universal som har har tänkt att använda till bla en Canon G10 tillsammans med en Nikon SB-28 blixt.

Då jag inte har ngn speciell erfarenhet när det gäller Elinchrom pskyport-serien vänder jag mig till er.
Det jag undrar ifall denna kombination kan fungera och vad ni tycker om Elinchrom Skyport Universal generellt.
Varför jag tittar specifikt på denna produkt är att den är ett billigare alt. till pocketwizard och att jag vad jag vet så skall Elinchrom ha bra kvalité på sina produkter.

://JP

Det funkar alldeles förträffligt. Jag använder Panasonic LX3 med antingen Nikon SB600 eller Elinchrom Quadra via Skyport.

När det gäller kompakter kan man ju synka blixt på de kortaste tiderna, men radiosynken blir en flaskhals. Dock hänger den med tom 1/640 vad jag har märkt.

Kvaliteten är inga problem, men den känns ju med sina pilliga små reglage inte alls i samma klass som pocketwizard, men bra mycket smidigare.

Sen får man vara beredd på att köpa en 2,5-3,5 mm adapter för att kunna använda mottagaren överhuvudtaget, eftersom medföljande sladd idiotiskt nog inte passar.

Jag kör med skyport o har en del invändningar bla följande
mottagaren är trög att få igång

sändar delen den som du antingen kan sätta i blixtskon eller i syncuttaget där
ramlar batteriet ut konstant o jag har löst det med en gummisnudd

Att du inte får kablar med som passar och köp inte adapter från hama för det funkar när det vill. Jag beställde specialkablar som passar visserligen gick dom på 400 spänn st men det viktiga är att det fungerar.

Jag är inte helt nöjd utan funderar på att köpa pocket wizard det är samma agentur som säljer bägger märkena. Jag har bytt ut min första skyport för den krånglade hela tiden. Kablarna köpte jag från aifo som säljer bägge märkena.

Tack för era svar

Hade man haft flygbiljetter till NYC hade jag köpt pocketwizarden istället (utöver en massa annat) - två st går loss på 340$ vilket motsvarar ca 2800kr vilket är priset för en pocketwizard i de svenska butikerna i dagsläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar