Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ektachrome 100VS kontra Elite Chrome Extra Color?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem

Är de bara proffs respektive konsumentversioner av samma film eller finns det några andra skillnader?

LeadHead skrev:

Är de bara proffs respektive konsumentversioner av samma film eller finns det några andra skillnader?

Jag har provat båda ett tag och dom verkar likvärdiga.

Har för mig att 100 VS fått ligga å mogna till sig lite längre och det ska väl rent teoretiskt påverka färgåtergivningen.
Hur det hela hängde ihop kommer jag tyvärr inte ihåg.

Kolla på Kodaks hemsida, där står allt som är intressant att veta om alla deras filmer och lite till...

Samma film - kan man nästan säga!

De två filmerna tillverkas som en film. VS-versionen klipps från mitten av de breda remsorna, Extra Colour-varianten hör till kanterna på den jättebreda "filmremsa" som tillverkas.
Det är så stor prisskillnad att jag numera nästan alltid köper Extra Colour-varianten. Om bilderna inte blir bra beror det nog snarare på mig än på filmen (dvs. VS hade nog inte blivit bättre):
SBK - Skit bakom kameran, brukar man kalla det. Men tar man tillräckligt många rullar (och man har råd med fler med Extra Colour-varianten) så kanske någon eller några bilder i alla fall blir hyfsade. Detta hälsar en veritabel filmslösare.

PS. Det enda märkliga är att pressningstiden (inte den vanliga framkallningen) skiljer en halv minut mellan filmerna, enligt Kodaks eget datablad. Tänk om man fått en VS-film tagen precis bredvid den som blev en Extra Colourfilm då!? Eller tvärtom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar