Annons

ekorre m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

Ersko

Aktiv medlem
hej jag undrar om det är någon som vet hur man lockar ekorrar, små fåglar till en plats. Olika mat sorter m.m. tack på förhand!

/eric

Jag hade en ekorre när jag var i tonåren! Hon hade trillat ner från ett tak så vi tog hand om henne. Hennes favoritmat var bl.a. Knäckemacka med mycket bregott på =)

Mvh
Petri

ps. Om det funkar att locka fram andra vette tusan...

Hm. Varför inte sätta dig på pass på platsen där ekorren lever och äter istället för att locka den till en plats den normalt inte går? Dels får du bilder av dens naturliga beteende och du påverkar inte dess livsmönster.

Det är rätt lätt att hitta var de finns. Titta t.ex. under granar där marken är fylld av små granskott som "klippts av". Syns jättetydligt om det finns lite snö. Sen givetvis uppätna kottar är ett annat tydligt tecken.

Tramp-spåren är ganska tydliga dessutom, särskilt i snö. Bra tele och gömsle är att föredra dock.

Jordnötter i grönt nät, finns bland fågelfröna i matbutiken, älskas av både fåglar och korrar. :)
Det finns ju även jordnötter med skal att köpa.

VIKTIGT är att jordnötterna ska vara osaltade.

Nötter är ju godis för kurre..men dyrt och godis för många.
"Mina" ekorrar älskar solrosfrön.
Köper 25 kilossäckar för ca 150-200 kr.
Går göra enkla automater själv om man inte vill lägga i högar som ökar risken för salmonellangrepp.
Sen kan dom få en nöt ibland.
Jag gillar inte att ekorrar ska äta grönt plastnät.
Troligen äter dom inte plasten utan öppnar bara nätpåsen...men ändå.
Mvh/-Anders

Glömde kanske skriva att man tar bort nätet och häller ut nötterna på marken. Nätet är mer till för att man ska kunna hänga upp påsen.
Jag kom på nu att fågeljordnötter finns i större påsar också, då säljs de utan nät.

Äpplen funkar också. Det älskas av sidensvansar och koltrastar.

Bilagor

• sidensvans3.jpg
    sidensvans3.jpg
    54.8 KB · Visningar: 358
mohei skrev:
Glömde kanske skriva att man tar bort nätet och häller ut nötterna på marken. Nätet är mer till för att man ska kunna hänga upp påsen.
Jag kom på nu att fågeljordnötter finns i större påsar också, då säljs de utan nät.

Äpplen funkar också. Det älskas av sidensvansar och koltrastar.

Du får hälsa koltrastarna att nu kan dom vifta upp till Lappland för nu har Chano köpt äpplen.
Ja.. sidensvansarna också.
Kallt än men jag ska bre ut mina skyddande vingar.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar