Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ekologisk toning

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Jag har precis börjat tona bilder med växtfärger vilket ger fantastiska resultat i regnbågens alla färger. Nu undrar jag om fler försökt detta och kan upplysa mig lite om hållbarheten i toningarna plus olika medel för betning, syra och alkaliska reagenser.

Känner någon till: Phil Shaws kurs i Canada för Non Toxic Printmaking i Alberta.

Senast ändrad:
Lite svårt att utveckla redan då jag började fredag natt efter en idé som bara dök upp. Återkommer med mer när jag hållt på en vecka och fått fler resultat på olika papper.

Resultatet blir precis som om man tonar med kommersiella Toners. Jag har jämfört med de bilder jag tonat med Macos och Tetenals blåtonare och där är ingen skillnad. Pappret genomfärgas inte då baksidan är lika vit som vanligt. Personligen vill jag inte att silvret påverkas direkt utan behåller sin svärta, dock verkar det som någon bild även påverkats i silvret.
Ställ fler frågor som jag kan kolla!
De växter jag provat gav gult- blev klargul, orange - lite murrig men klar, röd - lite blek med dragning åt orange, röd - med dragning åt magenta, blå - blev intensivt violett men jag tror det handlar om för stark koncentration och grönt - blekt grönblå.
Som sagt om en vecka vet jag mer. Vad jag ser som eventuellt problem är hållbarheten och där behövs nog någon form av tillsats men om det kan vara tannin, alun, vitriol eller något annat måste jag kolla.

Senast ändrad:
Liza skrev:
Resultatet blir precis som om man tonar med kommersiella Toners. Jag har jämfört med de bilder jag tonat med Macos och Tetenals blåtonare och där är ingen skillnad. Pappret genomfärgas inte då baksidan är lika vit som vanligt. Personligen vill jag inte att silvret påverkas direkt utan behåller sin svärta, dock verkar det som någon bild även påverkats i silvret.

Om inte silvret påverkas, så är det nog gelatinet som färgas. Sedan är det frågan om om inte silvret påverkas med tiden ändå, exempelvis gulnar pga de föroreningar denna ekologiska toning ger. Å andra sidan så kan fotografier som är tonade i klassisk blåtonare med järn rosta och koppartonade bilder ärga, så de är ändå inte stabila trots att de är tonade med vedertagna metoder.

Något som en del leker med är toning med té och kaffe. Bara gelatinet infärgas, men det kan säkert vara snyggt.

Förr fanns det fotopapper med tonad bas, t.ex. elfenben och créme. Få tillverkar dylika idag, men på 30-talet tillverkade AGFA och andra stora märken dem. Kristallyta är idag "kristallyta", men på 30-talet fanns det flera varianter på strukturen. Någon som har en tidsmaskin så att jag kan ge mig iväg och handla?

Tonar man för hållbarhet så är fortfarande de klassiska metoderna med selen, svavel och guld ledande. Möjligen även platina. Sedan hur bra för miljön det är eller inte, är en annan fråga. Men det är bra för fotografierna i alla fall. Silver är ju inte heller välkommet i våra sjöar och vattendrag. Guld däremot är trevligt för guldvaskare. :-D

Senast ändrad:
Jag har under en veckas tid testat olika växtfärger och papper och kommit fram till att färgning i Kochenill (vilket i sig inte är en växtfärg) färgar hela bilden (silver och papper) men att tillvägagångssättet är både långdraget och omständigt. Summa summarum - det var mycket intressant att testa men fungerar nog inte hela vägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar