Annons

Ej justera styrka 430ez

Produkter
(logga in för att koppla)

Bunker

Aktiv medlem
Hej!

Har en canon blixt 430ez och en 540ez som jag använder som radiostyrda slavar i manuellt läge. 540ez går bra att ändra styrka på, men 430ez verkar köra lägsta nivå oavsett vad jag sätter den till.
Kör den alltså i manuellt läge, men 1/1 eller 1/32 spelar ingen roll, samma i strobläget. Har utlöst den både med testknapp och mha radiosändaren. Antar att den är trasig, men tänkte först kolla så det inte är nått speciellt med 430ez som gör att den inte går använda lika manuellt som 540ez. Display och allt annat ser ut som det skall, det blixtrar bara väldigt svagt hela tiden. Så länge batterierna är fräscha så behöver den aldrig pausa för att ladda, den är alltid redo att fira av direkt både i manuellt och strobläge trots man kör den i 10Hz.

Så min egentliga fråga är om någon mer varit med om samma sak och vet vad som kan vara fel? Nått styrchip som bestämmer laddning som lagt av, eller finns det något enkelt som bara börjat glappa eller lossnat?
Någon som känner till mätpunkter man kan kolla?

Min tanke/förhoppning var att någon kondensator blivit gammal och torkat ihop och inte orkar rymma mer laddning så det bara är att byta, någon som har erfarenhet av det?

Tack på förhand,
Johnny
 
Jag har ingen av den modellen, men om man använder just testknappen på min 580 EX II blixtrar den med 1/32, oavsett vad du ställer blixtstyrkan på. Det går att ändra testfunktionen till full kräm på den modellen, men det är inte standardinställningen.
 
Ah, ok. Tänkte mig nog inte för när jag skrev där.

När jag testat styrkan på den har jag kört den som slav via radiosändare eller uppe på kamerna för att se om den tagna bilden i kameran ändrar sig i intensitet. Har inte gått på känn utan satt kameran i manuellt läge och sedan ställt om blixten i olika lägen och sedan tag en bild för att se om ljuset ändrar sig.

Hade dock för mig att strobläget körde i rätt styrka på min 540ez, men kan ev. ha fel där. Vill minnas jag läste i nån av deras manualer igår att vanlig test var på lägsta. Men har som sagt kört den triggar från skon också.
En möjlighet är att den anser sig inte ha en riktig kamera kopplad till sig och då bara avfyrar ett testskott - kan det vara så illa? Tycker dock jag läst dom som haft en 430ez som kan köra den manuellt mot d-slr.
 
Ez på dslr skall inte gå vad jag vet, den mäter med a-ttl som är filmbaserat och går inte med e-ttl. Har dock inte testat utan antog bara att det inte skulle funka, blixten känner dock av bländaren.

Dock skall jag bara köra den som slav triggad av radiomottagare. 540ez går bra som sagt att köra så. Men förvisso finns ju möjligheten att de fungerar olika, om så är fallet vet kanske nån hur man kan lura den och köra manuellt?
 
Det ska fungera att köra 430ez manuellt på det sätt du beskriver,(Dvs manuellt på radiotrigger eller dslr) det verkar nog som din blixt är trasig.
 
Tackför svaret - gott att veta att den skall funka. Jag har nu kört lite på kameran också för att se om något händer utan resultat.

Någon som har erfarenhet av torkade kondningar eller om annan komponent kan bli trött och gammal? Den verkar ju frisk i övrigt så jag får väl öppna och se vad jag hittar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.