Annons

Eizo's ColorNavigator till OSX Leopard

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Det tog ett tag innan Eizo släppte en Leopard-version av kalibreringsprogrammet ColorNavigator, så jag har kört Tiger på retuschdatorn tills nyligen.

Där har jag två skärmar. En stycken Eizo CG211 och en stycken Samsung 243T. Dessa står brevid varandra och lyser upp min tillvaro. När jag i Tiger kalibrerat båda skärmarna (olika applikationer - Basiccolor till Samsungen) har de varit läskigt lika.

Men efter Leopard-versionen av ColorNavigator så blir Eizo-skärmen betydligt gulrödare. Ser ut som den är kalibrerad efter 5000K (fast jag kört 6500K). Har kalibrerat och profilerat båda skärmarna flera gånger och resultatet är detsamma. Samsungen som kalibreras med Basiccolor känns och är 6500K och suverän, men Eizon som kalibreras med ColorNavigator känns 5000K och rödgulkladdig.

Det va ju så fint förr... Innan Leoparden... Och att ramla tillbaka till Tiger verkar ju inte gå att göra utan att blåsa hela burken och börja om från ruta 1.

Någon som har upplevt liknande som kan bekräfta eller dementera? Kan inte hitta ett ord om några problem med detta på nätet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.