Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EIZO Flexscan 2231W problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Köpte nyligen en skärm enl rubriken, installerade den tillhörande utility cd men den lade inte upp någon speciell drivrutin för just denna skärm utan det står Plug and Play bildskärm när jag kollar under bildskärmsinställningarna. Detta behöver inte vara något problem men undrar ändå om det är rätt så?

Jag gjorde sedan en kalibrering och profilering med Spyder2. Och valde sedan denna profil som standard.

Så till Problemet: I Photoshop CS2 samt Elements 5 och Bridge ser bilderna ut att vara lika i nyans, ton , ljushet osv men i övriga mindre bildvisnings program som Visnings prog för bilder och fax samt nero etc ges en mycket kraftig mättnads ökning, färgen orange ser nästan självlysande ut.

Dessa mindre program används visserligen inte för bildbearbetning men väl för snabbare bilvisningar ibland, och min tanke med en Kalibrering samt profilering var att ALLA program sedan visade färger lika.

Tacksam för tips, ideer eller rättavisningar.

(Ursäkta för det tradiga beskrivningen!)

Mikael

Lite mer info.

Puttar in lite mer info för att kunna urskilja vad som är problemet.

Kalibreringen gjordes på kvällen, dvs det var tämligen mörkt i rummet utan något större omgivande ljus. Samt alla "tester" och bildjämförelser har också skett kvällstid med samma ljusförhållande.

Fick tips i går att ta bort Adobe gamma i autostart mappen, men det hjälpte mig inte.

Har nu ytterligare jämfört bilder i olika program och tycker även det skiljer mellan Elements 5 och CS2. Dock inte så mycket som mellan CS2 och de övriga programen. Och om jag väljer en bild som bakgrundsbild så skiljer den i färgnyanser och toner jämfört m CS2.

Grafikkort: Geforce 7800 GT.

I nvidia menyn under avancerade bildskärmsinställningar så finns det: Colorcorrection, där kan man välja olika profiler, den står nu på Standard. Om jag väljer min kal. profil så blir bilden överlag jätte ljus, så det verkar som om standart ska vara valt där?

Som sagt behöver jag tips, ideer från någon kunnig på skärmar/kalibrering, något är uppenbart fel!

Mikael

Det ät inte så att Eizos skärmhanteringsprogram använder olika skärmläge till de olika programen ?
Jag förmodar att du kalibrerat i custum läget och då använder du det till photoshop men sen kanske Eizoo väljer t.ex sRGB eller något annat av de förinställda lägena till övriga program.

Hej,

Sitter inte nu vid denna skärm så jag kan inte säga säkert men jag tror inte att dom lägena är något som väljs automatiskt utan man får helt sonika trycka på den knappen på skärmen. Men ska givetvis kolla detta när jag kommer hem.

Tack för tipset!

Keep em coming!

Ytterligare info

Jag använder DVI kabel mellan Grafikkort och skärm, kan detta påverka något av ovan nämnda problem?

Tycker själv ej det men, men... Laddade nu ner nya forcewaren för grafikkortet ihopp om att det ska hjälp något. Har även laddat ner diverse instruktioner om kalibrering och färgprofiler. Får läsa ikväll. Anser dock att jag gjort en korrekt kalibrering av skärmen med spider2 men någonstans är det något som inte synkar.

Mikael

Hyland skrev:
Så till Problemet: I Photoshop CS2 samt Elements 5 och Bridge ser bilderna ut att vara lika i nyans, ton , ljushet osv men i övriga mindre bildvisnings program som Visnings prog för bilder och fax samt nero etc ges en mycket kraftig mättnads ökning, färgen orange ser nästan självlysande ut.
Skilnaden du upplever är att CS2/Bridge och Elements stödjer färhantering, vilket de andra programmen inte gör. Din skärms färgrymd är betydligt större än sRGB.
Öppnar du en bild i ett program som inte stödjer färghantering kommer din bild, oavsett färgrymd, tilldelas din skärmprofil utan konvertering.
En sRGB bild visas du med mycket kraftigare färger. En bild med AdobeRGB kommer att se bättre ut på din skärm, men visas istället med urvattnade färger på traditionella skärmar.
Riktigt bra färgåtergivning, i program som inte stödjer färhantering, får du bara om du först konverterar bildens färger till din skärmprofil. Men då låser du bilden till att bara visas bra på din skärm, med just den "kalibrering" du för tillfället kör.
Jag har samma "problem" på min CG241W :)
/Anders

Tack Andreas det förklarar en del. Det förklarar ju att det skiljer mellan dessa program men jag hade fått för mig att hysterin kring kalibrering av sin skärm skulle göra att en bild visad på en skärm i Stockholm, Göteborg eller New York skulle upplevas likvärdig. (Om nu kalibrerinen samt bildvisningen sker under liknande omgivningsljusförhållanden)

Under Profileringen stod det i Colorvisions programvara att infon i den profil som skapas skickas till alla bildprogram tex Photoshop. Men det ser ut som att en öppnad bild i photoshop inte berörs alls av kalibreringen.

Då kan jag ju sitta i timmar och redigera en bild och sedan blir det ändå en gissnings tävling om hur den kommer att upplevas på min skärm i andra program eller på andra skärmar på andra platser?

Fortfarande fundersam.

Mikael

Bilder på kalibrerade (och profilerade) skärmar visas i stort sätt identiskt, oavsett var den visas. Förutsättningen för detta är att skärmen blivit korrekt profilerad och att bildvisningsprogrammet stödjer färghantering.

Är din bildskärmsprofil korrekt installerad, kommer Photoshop automatiskt att använda denna vid visning av bilden.

På vilket sätt märker du att Photoshop inte berörs av kalibreringen?

När en öppnad bild i Photoshop innehåller en färgprofil, som beskriver hur bildens färger ska tolkas (sRGB/AdobeRGB mfl), omvandlar Photoshop dessa färgvärden via bildskärmsprofilen till nya färgvärden som skickas till grafikkortet/skärmen.
Bildens färger konverteras automatiskt och visas så korrekt det går på din skärm.

Du kan testa att öppna en bild i Photoshop och sedan välja "Redigera -> Konvertera till Profil..." Bläddra
Välj sedan skärmprofilen du skapat och konvertera till denna. Spara bilden i jpeg och öppna den i ett bildvisningsprogram som inte stödjer färgprofiler tex Internet Explorer eller Firefox.
Visas bilden lika i både Photoshop och programmet som inte stödjer färgprofiler, då vet du att photoshop använder profilen korrekt.

/Anders

någon som kan tipsa om en enkel bildvisare som stödjer konverterade färgprofiler på samma sätt som PS då?

OK, ska testa detta när jag kommer hem, sitter nu på jobbet och ej framför skärmen ifråga.

Vad jag menade med att Photoshop ej ser ut att påverkas av min skärmprofil var då jag tog bort samtliga profiler från färgmatchnings fliken i de avancerade bildskärms inställningarna och startade om datan. Då startades den ju upp utan att använda någon profil alls. Jag startade sedan 3 olika program med samma bild + lade även den som bakgrundsbild på skrivbordet. Jag krympte fönstren så jag såg samtliga prog samtidigt.

I detta läget (oprofilerat) så såg samtliga bilder lika ut. Jag laddade sedan in min skärmprofil och såg skärmen uppdateras och bilden i samtliga program ändrade nyans/ton/ljus etc, till och med CS2 fönstret! som nu såg likadan ut som både bakgrund och andra program.

Jag startade sedan om CS2 och öppnade provbilden igen och nu såg den ut som "vanligt" (oprofilerad), och skiljde sig åter likt innan från bakgrund och de andra programen. Men jag ska låta det vara osagt om den ser HELT lika ut än som oprofilerad, jag ser ju bara till skillnaden från övriga applikationer. Den kan dock ändå påverkats av profilering men inte så mycket.

Mikael

Hyland skrev:
Vad jag menade med att Photoshop ej ser ut att påverkas av min skärmprofil var då jag tog bort samtliga profiler från färgmatchnings fliken i de avancerade bildskärms inställningarna

När du avinstallerar profilerna, har du kollat så att Colorvisions autostartsprogram som laddar skärmprofiler, verkligen inte laddar in din skärmprofil.
/Anders

Jepp, colorvisions profilchoser/changer eller vad den heter blir sopren och colorvisions prog som ligger i autostartmappen säger vid uppstart att den inte hittar någon profil, så jag vågar påstå att skärmen startar upp oprofilerad.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar