Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EIZO CG242WK felaktig?

Produkter
(logga in för att koppla)

PetFish

Aktiv medlem
Har precis köpt en EIZO CG242WK och är om jag bortser från vänsterkanten nöjd med skärmen. Jag upplevde efter lite initialt testande att framförallt mörka partier tenderar att i vänsterkant att se ljusare ut än de är. Jag la som test upp en helt svart bild som täcker hela ytan, ska det se ut så här eller är det normalt för den här skärmen? Synpunkter från er med erfarenhet från denna skärm eller föregångaren mottages tacksamt.

Ska kontakta EIZO i morgon men jag tänkte att jag först kanske kunde få lite input härifrån.
 

Bilagor

  • _EW26022.jpg
    _EW26022.jpg
    38.4 KB · Visningar: 228
Skärmen råkar inte stå bredvid något starkt magnetfällt? Tycker det ser ut lite så på din illustration.
 
Eizo borde ha en specifiktion för EIZO CG242WK som anger hur mycket den får variera i olika delar av skärmen.
Det fanns inte för min billigare Flexscan 2231.
Prata med Eizo Sverige. Min erfarenhet är att dom gärna hjälper till med vad dom kan. Bara att vänligt be om hjälp.
 
Eizo borde ha en specifiktion för EIZO CG242WK som anger hur mycket den får variera i olika delar av skärmen.
Det fanns inte för min billigare Flexscan 2231.
Prata med Eizo Sverige. Min erfarenhet är att dom gärna hjälper till med vad dom kan. Bara att vänligt be om hjälp.
Jo det ska jag göra men jag tänkte att någon här kanske hade erfarenhet av skärmen och kunde säga om det är normalt eller inte. Men visst jag ska ringa och prata med dem i morgon.
 
Jag har samma skärm och är hur nöjd som helst (skulle inte nöja mig med mindre med tanke på det priset :).

Har själv högtalare och bordsfläkt nära skärmen untan inferens. Har du eliminerat övriga "felkällor" runt skärmen så är den där bilden på på tok för fel. Vet inte exakt hur stora variationerna får vara över skärmytan men de är snäva och jag är rätt övertygad om att du inte skall kunna se dem med blotta ögat.

Eizo har bra garantier, se till att utnyttja dem om du inte är nöjd ;)
 
Jag har samma skärm och är hur nöjd som helst (skulle inte nöja mig med mindre med tanke på det priset :).

Har själv högtalare och bordsfläkt nära skärmen untan inferens. Har du eliminerat övriga "felkällor" runt skärmen så är den där bilden på på tok för fel. Vet inte exakt hur stora variationerna får vara över skärmytan men de är snäva och jag är rätt övertygad om att du inte skall kunna se dem med blotta ögat.

Eizo har bra garantier, se till att utnyttja dem om du inte är nöjd ;)

OK ...
... då är det nog något fel på min, den känns inte riktigt så bra som man kan tycka att den borde vara för det priset. Får se vad EIZO säger i morgon.
 
Blir det annorlunda om du flyttar skärmen till ett annat ställe?
Jag har inte gjort testet med den svarta bilden på annat ställe. Jag packade dock upp och provade skärmen på annat ställe och jag kunde redan då med vanlig bild se skillnader i svärta vad gäller mitt på skärmen och vänsterkanten men jag hoppades då att det var inbillning. Får se vad EIZO säger i morgon, ville mest se om någon med erfarenhet av skärmen kunde säga om detta är normalt eller inte.

/Erik
 
Jag la som test upp en helt svart bild som täcker hela ytan, ska det se ut så här eller är det normalt för den här skärmen?


Svårt att bedöma utifrån din bild, men i programmet ColorNavigator har du ju en funktion som kan kolla hur mycket skärmen varierar i ljushet över hela ytan. Ligger du under 5% är det bra, ligger du över 10% är det dåligt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.