Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo CG241WK vs. SX2462W

Produkter
(logga in för att koppla)

Pseudopajas

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag står i begrepp att köpa ny datorskärm och den här gången tänkte jag satsa på något bra. Det står mellan två skärmar från Eizo.

CG241W är ungefär 2000 kronor dyrare än SX2462W, (dvs ca 20%), men på pappret verkar de rätt lika. Jag tror rent av att SX2462 är något nyare som modell betraktat, den har displayport (om nu det är något plus i verkligheten), drar mindre ström i standbyläge och kan visa något större del av adobeRBG-rymden (98% mot 96% på CG241W). CG241W å sin sida har en handplockad panel, har stöd för hårdvarukalibrering och är en finare modell rent generellt.

Oavsett vilken jag väljer så kommer det givetvis bli ett lyft, men när jag ändå har gått över smärtgränsen så kanske jag kan göra det lite längre? Är det någon som har erfarenhet av dessa två skärmar och som kan lämna en personlig kommentar? Är CG241 värd 2000 kronor mer?

Jag bör kanske tillägga att jag har haft en del bröllopsgig (i liten skala) och att detta inköp dels täcks av det och dels kommer sig av att jag inte tycker att min nuvarande Samsung håller måttet.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.