Annons

Eizo CG211, kalibrering på OSX Leopard

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag sitter med två skärmar. En Eizo ColorEdge CG211 och en Samsung SyncMaster 243T.

Tidigare körde jag såhär:

OSX Tiger.
Eizon kalibrerades med ColorNavigator + EyeOne 2
Saumsungen med Basiccolor + samma EyeOne 2

6500K, 2.2 gamma, 100cdl, osv.

Resultatet var alltid magnifikt. De båda skärmarna var direkt efter kalibrering skrämmande lika. Efter någon vecka såg man att Samsungen började sticka iväg lite lätt på olika områden, men då var det bara å kalibrera igen.

Jag väntade med att uppgradera till Leopard eftersom ColorNavigator inte kom med någon 10.5-version, men nu så. Så glad i hågen kastade jag in Leopard och visst fungerade kalibreringsprogrammet, men...

Nu är skärmarna inte i närheten av lika längre. Jag kalibrerar dem båda fortfarande efter samma värden, men Eizon känns som den går på 5000K eller något mer åt det hållet. Gammakurvorna känns helt olika. Samsungen känns fortfarande lika fin, men Eizon...

Innan jag bittert återgår till Tiger igen vill jag kolla om det är någon annan som kalibrerar sin Eizo på Leopard med "lyckat" resultat (svårt att avgöra förståss om man inte har två skärmar).

Hade jag inte haft 2 skärmar hade jag ju trott att Eizon var bra, men jag drar bilderna på tok för blått vilket är en effekt av det jag uppfattar som ca 5000K. Tecknar även mycket sämre i mörka partier, och jag missar detaljer där.

Skitallvarligt är vad det är.
 
Med vilket program kalibrerar du din CG skärm med?
Jag har inga problem med Leopard och min skärm.
Nu använder jag uteslutande ColorNavigator till Eizo.
Angående mörka detaljer, välj en annan gammakurva exv 2.0 istället .
Ta också ner Stefan Ohlssons testbilder för skärm.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag använder senaste versionen av ColorNavigator till Eizon.

Samsungen kan jag inte köra med ColorNavigator.

Två olika kalibreringsprogram, ja. Men i Tiger fungerar det utmärkt. Men i Leopard blir resultaten olika. Rejält. Så vad är det som säger att det är ColorNavigator som felar sig? Jo, för att allt ser 5000K-igt ut.
 
Då tror jag du har något annat problem, tala med Anders på Eizo, idag är han på resande fot men finns på mobilen. Skickar hans tel nr till dig
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.