ANNONS
Annons

Ehandel - konsekvenser och påverkan

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Dessutom kommer att gå transporter över hela EU med både till och från trafik med alla varor. Det kommer inte kännas bra alls att folk kommer att handla betydigt mer, till lägre priser, utan insyn vilket kommer att påverka miljön otroligt mycket mer.

Det var ett halvt OT-inlägg och lite med glimten i ögat. Men det ligger mycket i det. Konsumenterans krav på snabba leveranser och låga priser kommer någon få betala för i andra ändan. Både när det gäller miljön och arbetsförhållanden. Amerikanska företag som opererar runt om i världen är inte kända för öppenhet och full insyn. E-handeln är här för att stanna, bara hoppas det finns fler aktörer i framtiden och att det tas hänsyn till miljön. EU är på om detta, så det finns hopp.
 
Det var ett halvt OT-inlägg och lite med glimten i ögat. Men det ligger mycket i det. Konsumenterans krav på snabba leveranser och låga priser kommer någon få betala för i andra ändan. Både när det gäller miljön och arbetsförhållanden. Amerikanska företag som opererar runt om i världen är inte kända för öppenhet och full insyn. E-handeln är här för att stanna, bara hoppas det finns fler aktörer i framtiden och att det tas hänsyn till miljön. EU är på om detta, så det finns hopp.
Bara för att var och en av oss köper paket från en massa olika underleverantörer till olika weppshoppar betyder inte i sig att transporter ökar. Logistiken i sig måste vara rationell och ekonomisk. Så de kör såklart med så fulla bilar, båtar, tåg och flyg de kan.
Istället för att var och en av oss åker halvtom bil till Kungens Kurva och liknande shoppingländer och åker nästan lika halvtomma därifrån så tar vi nu promenaden till utlämningsställen där vi hämtar vårt paket som kom dit i en ganska full bil.

Men att våra konsumtionsvanor i stort har en negativ inverkan på miljön är det nog inget att orda om.
 
Tyvärr, inte så säker. Hålla uppe imagen kan få kosta. Jag har rest mycket till Asien och inte ens i halvfulla plan. Jag tror Amazon och säkert många andra företag sätter sina strategiska mål i första rummet. Även om det sliter på miljön.

Men allt går att jobba på och kan bli bättre. Om en leverans tar fyra dagar istället för två och vi spar på resurserna. Är det ett bra alternativ tycker jag.
Det är ofta pengarna som styr.
En tid på åttiotalet (eller var det nittiotalet) skickade alla företag bud kors och tvärs genom landet. Ingen funderade på kostnaden. Budbilsfirmor växte upp som svampar ur jorden. Nu verkar det inte vara lika vanligt.

Om amazon får fler kunder och tjänar mer pengar med snabba leveranser så tar de naturligtvis kostnaden för det. I andra tider med kostnadsbesparingar kommer andra prioriteringar.

Hur som helst så kör logistikföretagen med så fulla farkoster som möjligt. Det är där som logistikföretagen kan tjäna pengar.
 
Helt enig om leveransbrådska. Det viktigaste är inte att leveransen går fort. Det viktigaste är att den kommer på utlovad dag.

Men utlovar man dagar två så måste det också hållas. Det är lättare att förstå avgångstider, även om det sliter på miljön. Men med prylar borde det kunna vara mer flexibelt och så länge man får information (vilket är lätt idag) är det ingen stor sak tycker jag.

Istället för att vänta in extremisterna som hatar paket, kan man väl stämma i bäcken och förekomma?
 
Hur som helst så kör logistikföretagen med så fulla farkoster som möjligt. Det är där som logistikföretagen kan tjäna pengar.

Men det finns redan idag en kritik mot detta, till exempel på ledarplats i AB. Där åsikten är (rätt eller fel?) att internet-handeln förstör miljön. En åsikt jag dock inte delar.

Är övertygad om att allt det här kommer komma, medvetenheten om miljön. Viljan finns i alla fall inom EU. Det går att lösa. Amazon och andra kommer få infoga sig.
 
Senast ändrad:
Men utlovar man dagar två så måste det också hållas. Det är lättare att förstå avgångstider, även om det sliter på miljön. Men med prylar borde det kunna vara mer flexibelt och så länge man får information (vilket är lätt idag) är det ingen stor sak tycker jag.

Istället för att vänta in extremisterna som hatar paket, kan man väl stämma i bäcken och förekomma?
Även med två dagars leverans går det att fylla sina farkoster om man planerar lite.
Ta min Apple-leverans som exempel.
Min beställning på förmiddagen plockades i ett lager och förbereddes för utlastning, men allra först gick förhandsinformation till logistikföretaget så att de kunde planera rutt och bereda plats.
Eftermiddag eller sen kväll hämtades mitt paket tillsammans med alla andra paket som skulle flygas. Alltså en ganska full lastbil.
På flygplatsen fördelades lasten till olika flighter till olika mottagarländer. Det kom också (fulla) lastbilar från andra lager där varor plockats under dagen.
Flygplanen fylldes och flög till sina respektive destinationer.
Mitt paket kom med många paket till Arlanda där lasten sorterades beroende på destination. Mitt fick åka lastbil till Uppsala omlastningsdepå där ett antal mindre distributionsbilar fylldes för utkörning till mottagare eller uthämtningsställe.
Aldrig låg mitt paket ensamt och skramlade ensamt i någon av farkosterna.

Logistiken går naturligtvis att optimera ytterligare. Framförallt på omlastningsplatserna där det faktiskt ofta ligger den längsta tiden av sina två dygn. Själva transporttiden av mitt paket var nog ungefär fem, sex timmar.

Med miljön i tanken borde jag utvärderat ifall jag verkligen behövde en ny Apple-TV snarare än att fundera på ifall jag köpte den över internet istället för i någon lokal tekniklada. För även varorna i tekniklador har skeppats från jordens alla hörn.

Om internethandeln innebär att vi köper onödiga saker som vi inte behöver ska vi nog börja fundera. Och samtidigt ska vi fundera på om vi i Sverige verkligen behöver köpa buteljerat vatten i butik när alla bostäder i vårt land har tjänligt vatten i en kran i köket.
 
Senast ändrad:
Men utlovar man dagar två så måste det också hållas. Det är lättare att förstå avgångstider, även om det sliter på miljön. Men med prylar borde det kunna vara mer flexibelt och så länge man får information (vilket är lätt idag) är det ingen stor sak tycker jag.

Istället för att vänta in extremisterna som hatar paket, kan man väl stämma i bäcken och förekomma?
Att leverera snabbt är en konkurrensfördel. Om man tycker att leveranstiden är för lång kan man ofta välja en snabbare leverantör. De kan bli en avvägning mellan snabb leverans och lågt pris.

Förr gick man till en butik och köpte kläder. Då hade man sina nya kläder med sig hem direkt. Numera beställer man på nätet och väntar otåligt på att de ska levereras.
 
Om internethandeln innebär att vi köper onödiga saker som vi inte behöver ska vi nog börja fundera. Och samtidigt ska vi fundera på om vi i Sverige verkligen behöver köpa buteljerat vatten i butik när alla bostäder i vårt land har tjänligt vatten i en kran i köket.
Det har inte vi. :cool:
Vi behöver ett extrafilter (förutom de två kolfilter som sitter nära hydroforen) och ändå är vattnet missfärgat, så vi använder det bara kokat.

Kollektivistiska lösningar slår ibland lite fel, så jag funderar hellre på om internethandeln innebär att jag köper onödiga saker som jag inte behöver. Ibland är svaret ja, och då klickar jag på "avbryt" istället för "köp". (Metaforiskt. Oftast låter jag bli att ens leta rätt på en säljare.)

Jag vill inte att politiska beslut ska avgöra vad som är ett onödigt köp för mig.
 
Även med två dagars leverans går det att fylla sina farkoster om man planerar lite.
Ta min Apple-leverans som exempel.
Min beställning på förmiddagen plockades i ett lager och förbereddes för utlastning, men allra först gick förhandsinformation till logistikföretaget så att de kunde planera rutt och bereda plats.
Eftermiddag eller sen kväll hämtades mitt paket tillsammans med alla andra paket som skulle flygas. Alltså en ganska full lastbil.
På flygplatsen fördelades lasten till olika flighter till olika mottagarländer. Det kom också (fulla) lastbilar från andra lager där varor plockats under dagen.
Flygplanen fylldes och flög till sina respektive destinationer.
Mitt paket kom med många paket till Arlanda där lasten sorterades beroende på destination. Mitt fick åka lastbil till Uppsala omlastningsdepå där ett antal mindre distributionsbilar fylldes för utkörning till mottagare eller uthämtningsställe.
Aldrig låg mitt paket ensamt och skramlade ensamt i någon av farkosterna.

Logistiken går naturligtvis att optimera ytterligare. Framförallt på omlastningsplatserna där det faktiskt ofta ligger den längsta tiden av sina två dygn. Själva transporttiden av mitt paket var nog ungefär fem, sex timmar.

Med miljön i tanken borde jag utvärderat ifall jag verkligen behövde en ny Apple-TV snarare än att fundera på ifall jag köpte den över internet istället för i någon lokal tekniklada. För även varorna i tekniklador har skeppats från jordens alla hörn.

Om internethandeln innebär att vi köper onödiga saker som vi inte behöver ska vi nog börja fundera. Och samtidigt ska vi fundera på om vi i Sverige verkligen behöver köpa buteljerat vatten i butik när alla bostäder i vårt land har tjänligt vatten i en kran i köket.


Tror vi är ganska överens. Min poäng är att med dagens teknik går det att göra transporterna effektiva och mer miljövänliga. Därmed förekommer man den kritik som finns och kommer komma framgent. Transporter generellt har en stor miljöpåverkan. Miljöfrågorna kommer accentueras ännu mer, ytterligare en varm vinter och paniken kan vara här?

Apropå dricksvatten så renar vi det en gång till, men det är en annan historia 😊
 
Senast ändrad:
Att leverera snabbt är en konkurrensfördel. Om man tycker att leveranstiden är för lång kan man ofta välja en snabbare leverantör. De kan bli en avvägning mellan snabb leverans och lågt pris.

Förr gick man till en butik och köpte kläder. Då hade man sina nya kläder med sig hem direkt. Numera beställer man på nätet och väntar otåligt på att de ska levereras.

Håller helt med om konkurrensfördelen, men att någon annan kan få betala i slutändan, i det här fallet miljön. Alla "förbättringar" som billigare varor, tjänster, leveranstider mm har ett pris. Amazon är skickliga men också hårda, som jag skrev personalen jobbar under kamerabevakning och allt läggs in på data. Jag skulle tycka det vore vedervärdiga arbetsförhållanden.
 
Det har inte vi. :cool:
Vi behöver ett extrafilter (förutom de två kolfilter som sitter nära hydroforen) och ändå är vattnet missfärgat, så vi använder det bara kokat.

Kollektivistiska lösningar slår ibland lite fel, så jag funderar hellre på om internethandeln innebär att jag köper onödiga saker som jag inte behöver. Ibland är svaret ja, och då klickar jag på "avbryt" istället för "köp". (Metaforiskt. Oftast låter jag bli att ens leta rätt på en säljare.)

Jag vill inte att politiska beslut ska avgöra vad som är ett onödigt köp för mig.
Det var varje enskild jag i oss alla som jag menade med vi. Det räcker ju inte med att bara jag själv agerar för miljön. Alla vi jag måste agera.

När det gäller dricksvatten hemma så är det nog ändå en försvinnande liten del av oss i Sverige som inte har tjänligt sådant direkt ur kranen. Oavsett ifall reningsverket är kommunalt eller enskilt. Och ändå köper vi kopiösa mängder buteljerat och lastbilstransporterat vatten varje år. Med eller utan tillsatta bubblor.

Vi bodde länge med egen brunn där vattnet inte var helt roligt. Vi köpte en filteranläggning som konfigurerades utifrån en vattenanalys. Det finns nog inget vatten i detta land som en sådan anläggning inte klarar av om den komponeras på rätt sätt.
 
Är det bara jag som blir lite konfunderad och nästan lite rädd över denna hets att vi konsumenter har kring leveranstiderna på produkterna vi beställer från dessa Internet shoppar? Hur många verkliga fall är det av sådan vikt att ha saken inom ett par dagar egentligen? Att vi vill, absolut, men att vi måste?

Självklart inom rimlig tid, men det kan inte vara så svårt att förstå att någon utnyttjas när vi ska ha produkterna helst inom 2 dagar, och så billigt det bara går.

Jag vill påstå att både moder natur och våra medmänniskor kommer i kläm många gånger pga våra "måsten".

Obs, ingen klagan på trådskaparen - en reflektion i allmänhet, som gäller oavsett det handlar om att köpa ett nytt objektiv eller köpa mat på lokala krogen med utkörning.
 
Är det bara jag som blir lite konfunderad och nästan lite rädd över denna hets att vi konsumenter har kring leveranstiderna på produkterna vi beställer från dessa Internet shoppar? Hur många verkliga fall är det av sådan vikt att ha saken inom ett par dagar egentligen? Att vi vill, absolut, men att vi måste?

Självklart inom rimlig tid, men det kan inte vara så svårt att förstå att någon utnyttjas när vi ska ha produkterna helst inom 2 dagar, och så billigt det bara går.

Jag vill påstå att både moder natur och våra medmänniskor kommer i kläm många gånger pga våra "måsten".

Obs, ingen klagan på trådskaparen - en reflektion i allmänhet, som gäller oavsett det handlar om att köpa ett nytt objektiv eller köpa mat på lokala krogen med utkörning.

Det finns väl ingen naturlag som säger att en leverans på två dagar är sämre för miljön än en som tar tre?

Visst kan vi anta att flyg är sämre än båt och att bil är sämre än tåg. Ur miljöpåverkanssynpunkt. Så val av transportmedel gör skillnad.
Men mesta av tiden från råvara till färdig produkt hos kund ligger den ändå still i någon form av lager, depå, omlastningsplats eller utlämningsställe.

Om jag beställer hemkörning av mat från krogen kommer den med en kille på cykel.
Stan är full av dessa cykelbud. De tillhör nog en verksamhetstyp med lägst miljöpåverkan.

Att medmänniskor och miljö kommer i kläm på grund av att vi vill ha lägre priser samtidigt som företagsägare vill ha större vinster beklagar jag också.

PS
Ju längre tid vi accepterar i transport ger större sannolikhet för längre väg i transport. Det är knappast miljöoptimalt.
Jag har själv spårat ett paket från Umeå till Huddinge. En dag hade det nått till Årsta postterminal för omlastning. Ett ”stenkast” från Huddinge. Dagen efter befann det sig i Visby för omlastning där, för att ytterligare en dag senare vara åter på Årstaterminalen. Ännu en dag senare kunde jag hämta paketet på macken där jag bodde.
Detta var många år sedan. Men det förefaller ske på liknande sätt idag:

Skärmklipp från expressen.se
5A1CA634-3572-4046-B946-67DD6320BA7D.jpeg
 
Senast ändrad:
Håller helt med om konkurrensfördelen, men att någon annan kan få betala i slutändan, i det här fallet miljön. Alla "förbättringar" som billigare varor, tjänster, leveranstider mm har ett pris. Amazon är skickliga men också hårda, som jag skrev personalen jobbar under kamerabevakning och allt läggs in på data. Jag skulle tycka det vore vedervärdiga arbetsförhållanden.
Det bästa vore väl att utsläppsoptimera transporterna? Jag tror inte riktigt på vare sig lagstiftning eller "frivillighet" för att minska folks konsumtion. Möjligen tror jag på recession som ett medel för att åstadkomma det.
 
Det finns väl ingen naturlag som säger att en leverans på två dagar är sämre för miljön än en som tar tre?
När jag beställer färskvaror från ICA så vill jag inte att leveranstiden är så lång att den äter upp en märkbar del av hållbarheten hos varorna. Det skulle medföra ökat svinn.

Det är svårare att planera sina matinköp långt i förväg än bara dagen innan (som var den längsta planeringshorisont jag brukade ha på den tiden jag besökte matvaruaffärer personligen). Svårare innebär att det blir fler fel.

För kamerainköp kan jag gärna vänta en vecka eller två på leverans. En kameras bäst-före-datum brukar ligga långt, långt in i framtiden.
 
När jag beställer färskvaror från ICA så vill jag inte att leveranstiden är så lång att den äter upp en märkbar del av hållbarheten hos varorna. Det skulle medföra ökat svinn.

Det är svårare att planera sina matinköp långt i förväg än bara dagen innan (som var den längsta planeringshorisont jag brukade ha på den tiden jag besökte matvaruaffärer personligen). Svårare innebär att det blir fler fel.

För kamerainköp kan jag gärna vänta en vecka eller två på leverans. En kameras bäst-före-datum brukar ligga långt, långt in i framtiden.
Hm, kameror verkar ibland ligga efter bäst före redan när de kommer ut på marknaden. Åtminstone om man följer vissa av trådarna på FS :cool:

Det vore ju udda ifall din Ica-butik skulle skicka varorna fram och tillbaka genom Sverige innan de kom fram till dörren.

Just exemplet matvaror spar nog på miljön när en bil kör varorna till flera familjer i kvarteret istället för att flera familjer kör samma sträcka i egna bilar. Det borde införas miljörabatt på detta istället för serviceavgift.
 
Det bästa vore väl att utsläppsoptimera transporterna? Jag tror inte riktigt på vare sig lagstiftning eller "frivillighet" för att minska folks konsumtion. Möjligen tror jag på recession som ett medel för att åstadkomma det.

Håller helt med. Viljan att konsumera kommer knappast avta, utan tvärtom öka när människor runt om i världen får mer resurser. Vi representerar en promille i världen, medan de allra flesta önskar inget mer än att få ökat välstånd och ett bättre liv.

Problemet blir bara när alla ”andra” vill göra som vi, till exempel köra egen bil, bo bra, äta gott osv. Ska vi komma med pekpinnen då?

Vi i Sverige har varit förskonade i vår lilla värld. I och med globaliseringen kommer en ny kapitalism. Sådant som vi har kunnat hålla på vår egen bakgård i tex utvecklingsländer där vi kunnat producera varor till låga kostnader. Med ett högt pris för de som utför jobben men också miljön.

Nu får vi smaka på det själva , med effektivisering, ganska taskiga löner och arbetsvillkor som är hårda.
 
Ja det hjälper nog inte ens om vi höjer priset på ICA-kassen till 100 kr st, tydligen till råka på allt så är den miljövänligare än pappers kassen, enligt senare rapporter. odlade laxen i Norge skickas väl till Thailand för att packas och sändas tillbaka, maten till laxen är också energislukande och av tveksam kvalitet. vi måste nog tillbaka till 30-talets levnads sätt om det skall gå vägen, Traktorn skulle nog aldrig ha uppfunnits, inte bilen, eller flyget eller, men det blir svårt om alla skall köpa häst och vagn i dag.
 
Ja det hjälper nog inte ens om vi höjer priset på ICA-kassen till 100 kr st, tydligen till råka på allt så är den miljövänligare än pappers kassen, enligt senare rapporter. odlade laxen i Norge skickas väl till Thailand för att packas och sändas tillbaka, maten till laxen är också energislukande och av tveksam kvalitet. vi måste nog tillbaka till 30-talets levnads sätt om det skall gå vägen, Traktorn skulle nog aldrig ha uppfunnits, inte bilen, eller flyget eller, men det blir svårt om alla skall köpa häst och vagn i dag.
Tillbaka till antal människor på jorden som på 1800-talet krävs, minst.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar