Annons

Egna favoriter, och andras

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har funderat på en grej under en längre tid. Nämligen, vilka av era egna bilder tycker ni har fått ofärtjänt lågt betyg och vilka har fått ett högre betyg än de förtjänar?

Tanken har slagit mig därför att en av mina favoritbilder ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=35223&pf=2670 ) förblivit okommenterad under en längre tid medan en annan av mina bilder (som jag själv tycker är halvdan) har fått högt betyg ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=7826 ) .

Det vore kul att veta lite vilka av era bilder ni själva gillar och vilka som känns så där.

hälsar
markus

Mycket lätt svar på vilken/vilkra som fått oförtjänt mycket uppmärksamhet, fast en av dem har jag faktiskt raderat (Gungande kompisar).

Den här är jag rejält förvånad att den fått sån uppmärksamhet.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=43324

och det här är min egen favorit, visserligen med 15 kommentarer men med tanke på att samma person kommenterat den 8 gånger så tycker jag att den fått mindre uppmärksamhet än vad den förtjänar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=43324 (kanske beror på att den är manipulerad)

Betygen tycker jag inte har betydelse i de här fallen utan jag ser det mer på antal kommentarer..
/Lotta

markus skrev:
Det vore kul att veta lite vilka av era bilder ni själva gillar och vilka som känns så där.
Ok, nu är jag med, jag ska hänvisa till mina egna bilder. Det gör jag nog inte här i forumet.
Jag är nöjd med bedömingen på mina bilder, sakligt och rakt.

Jag tycker helt klart frågan är intressant, men ser den hellre som så att jag byter ut ordet "betyg" mot "uppmärksamhet". För visst är vi väl många som tänkt i de banorna som Marcus eller? Det är väl inte det samma som att vara missnöjd med kommentarerna? Själv är jag oerhört tacksam för varenda kommentar jag fått men i bland lite förundrad över att de hamnar på bilder som inte är bland mina egna favoriter.
/Lotta

Hej

Angående antalet som tittat på en bild så är det nog inte så konstigt att siffran ibland blir hög utan kommentarer...

Jag försöker titta på de flesta bilderna (helst via album, men det valet är nu borta som snabbval), men kommenterar bara sådana som jag förstår och har nått att tillföra eller bekräfta vad andra redan gett som kommentarer om de har en linje med albumet.

Bilder, typ den Calle refererar till, är otydlig som tumnagel, får man upp den i större storlek så ser man mer.

Exempelvis kan jag och har inget intresse i svart/vita bilder, därför avstår jag att kommentera dessa, men tittar för att lära lite.

Roine

Kul att se att fler än jag har funderat över fenomenet. Du fångar min tankegång perfekt Lotta!!

(Det verkar dock som om du länkat till samma bild två gånger.)

Jag håller med dig Calle. "Sara och känslorna" är bland det absolut bästa på fotosidan och har fått alldeles för lite respons.

Japp

Hade en fomel 3 bil som körde av banan rätt mot mig på sidan ett tag, massor tittade, ingen kommentar. För mig var det en bra bild, tog 8 bilder med perfekt skärpa, zoomade etc inom loppet av ca 5 sekunder, inte en enda röst eller kommetar....

DVS man lägger mycket personlig kunskap och kunnande i värderingen av sina egna bilder som ingen annan kan ha en susning om...

Roine

Tar risken att haka på med min idé om Gästalbum. Tycker att den passar in lite i denna diskussion.
(Angående Markus inledande tankegång, så är det lika för mig. Vissa egna bilder gillar jag mer själv och andra mindre. Och ibland tycker betraktaren tvärtom. Tror man får leva med det.)

Det finns mängder av riktigt bra bilder på fotosidan, som får oförtjänt lite uppmärksamhet.

Så för att till en del råda bot på detta: här är idén om Gästalbum igen.

1. Fotosidans medlemmar får möjlighet att anmäla sig för veckans/månadens gästalbum.

2. I gästalbumet får man plocka ihop 8 bilder av andra fotografer (gärna då sådana fotografier som inte blivit så mycket kommenterade)

3. Man kan välja ett tema, eller bara plocka ihop en härlig blandning.

4. Roligast är om den som har gästalbumet också skriver en liten kommentar varför han/hon valt just den bilden.

5. Fördelar med idén:
a) det kan bidra till ännu bättre kvalitet och bildmedvetande på fotosidan
b) under ett år får hundratals fotografer och deras bilder lite extra exponering
c) det kan bli en härlig blandning av kategorier, för varje person som ansvarar för ett gästalbum har ju sina favoriter

6. Nackdelar med idén
a) skulle kunna bli ett merarbete för administratörerna som de inte hinner med (en prioriteringsfråga)
b) vissa fotografer kanske inte vill få sina bilder hopplockade av andra (men det kan man ju lösa med att fråga dem först

markus skrev:
Hejsan!

Jag har funderat på en grej under en längre tid. Nämligen, vilka av era egna bilder tycker ni har fått ofärtjänt lågt betyg och vilka har fått ett högre betyg än de förtjänar?
Jag tror det beror på att ni lägger för mycket personliga känslor i era egna bilder, som utomstående har vi inte dessa kopplingar och ser bilderna på ett mer rent bildmässigt sätt.

Gästalbumsiden är kanonbra! Man har ju onekligen sett massor av bilder som borde lyftas fram mer än vad som nu är fallet. Hoppas verkligen den realiseras.

Du har kanske rätt Hasse. Vissa bilder är ju fulla av minnen men jag försöker betrakta bilderna så objektivt jag kan för att undvika att det blir för mycket semesteralbumskänsla. Dock är det nog så att man aldrig kan vara helt objektiv så då och då slinker det väl med bilder som endast har ett personligt värde.

(PS Hoppas ingen tror att jag ifrågasätter de kommentarer jag fått. Jag har bara funderat över om det bara är jag som känner igen fenomenet)

Jag tycker nog inte att jag fått oförtjänt höga eller låga betyg generellt. Det finns ju vissa idioter som använder betyg för att "straffa", men det kan man ju inte ta seriöst, och dessutom brukar det vägas upp av schyssta kommentarer och betyg.

Däremot irriterar jag mig på just en specifik typ av kommentar och det är typ
"Skitbra bild" tillsammans med betyg 3 eller 4.
Då blir jag konfys och undrar vad det är som är så bra, samtidigt som jag undrar varför det inte är en femma. Antagligen är det väl så att personen bara ville sätta betyg, utan kommentar. Och eftersom att man inte kan göra det, så blir det ett betyg med en menlös/förvirrande kommentar. Kanske vore bra på vissa sätt om man kunde sätta betyg utan kommentar... (jo jag vet att det var så förut och att det nu är ändrat.)

Och gästalbum är skitcoolt. Tycker inte att man måste tillfråga fotograferna. Och det borde inte behöva innebära något merjobb för amin förutom utveckling av själva funktionen alltså. Vem som får lägga upp albumet tycker jag skall slumpas fram bland de mest aktiva medlemmarna.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar