Annons

Eget testkort för vit/grå/svartpunkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Kan man göra ett eget testkort typ QP-card för att ha referenser för vitt, grått och svart? Jag får inte till det svarta...

Ett vitt papper kan väl anses vara så nära RGB 255 som man kan komma. Jag menar, vitare än papperet blir det ju inte.

Grått (d.v.s. 50% svart, RGB 129) kan man ju enkelt skriva ut med en laserskrivare också. En bild på den utskriften exponerad med kamerans automatik ger faktiskt RGB 129 när man sedan tittar på den, så kamerans genomsnittsmätning verkar ju fungera utmärkt.

Helt svart (RGB 0) kan man ju skriva ut också, men det blir ju inte riktigt kolsvart, mer av en riktigt mörk grå nästan svart nyans. Är det någon som har nåt tips på vad som kan användas för att skapa en riktigt kolsvart färg?

När jag skrivit ut ett papper med dessa tre fält (vitt, grått, svart), fotograferat det med diverse olika exponeringsinställningar och sedan tittar på det i datorn, så blir det aldrig en komplett skala från RGB 0-255. Vid "perfekt" exponering får jag värden från ca 25-220. Kan man kanske inte förvänta sig att kameran ska kunna exponera högre/lägre än så?

För att få det vita att bli riktigt vitt (RGB 252 eller högre) måste jag överexponera med +1,7 steg och då blir ju det svarta ganska grådaskigt. Och motsvararande för att få svart riktigt svart (RGB 5 eller lägre) måste jag underexponera -1,7 steg och då blir det vita grådaskigt.

Klarar inte en digitalkamera (Minolta Dimage A2 i mitt fall) att exponera i hela RGB-området från 0-255 i en och samma bild? Blir det FÖR stora kontraster? Mitt test är extremt - visst - men jag försöker lära mig och förstå hur det fungerar. Vet inte ens om detta test är relevant. Är det någon som försökt sig på något liknande?
 
Senast ändrad:
Med risk för att svamla om saker jag inte kan:

Vitpunkt vid reflekterat ljus betyder ju 100% reflektion. Ett vitt papper är inte speciellt vitt, jämfört med t ex en reflex i en blank metall eller vattenyta, men det är i sammanhanget det mindre problemet.

Värre är att din svarta utskrift kommer att reflektera en hel del ljus, och därmed inte vara "helt svart". (lasertoner är ganska blank)

För att få till en "svartare" svart skulle du nog kunna använda en låda med lock som du målar matt svart på insidan. Om du skär ut ett hål i locket, håller lådan så att insidan är i skugga och mäter ljuset mot hålet, så borde det motsvara "nästan svart".

Med en sådan låda, med vita och grå fält målade (utskrivna och klistrade) på locket (och hålet som svart) borde du kunna få både vitt, grått och svart, tycker jag, men jag har inte provat själv.

MvH / Sven
 
En "ljusfälla" för att få helt svart... låter rimligt. Och borde kunna gå att fixa till hyfsat enkelt.

Men vad är 100% vitt då? Ett papper är kanske inte tillräckligt vitt som du säger. Kanske bättre med någon blank vit yta, typ plast eller något lackat?

Nån som vet hur ett QP-card eller liknande fungerar/ser ut/används?
 
Det handlar ju om vilken kontrast filmen/sensorn klarar också, så i ditt fall tror jag att utskrift av grått på vitt papper kombinerat med ljusfälla (bra ord, heter det så?) funkar. Eftersom du får rätt på vitt och grått är det ju bara svart som saknas...

/S

Edit: Jag såg fel i din bild, du behöver visst något vitare också. Jag har dock inget förslag. Blankt papper? Alternativt göra det gråa mörkare (medelgrått är 18% reflektion, vilket RGB-värde det motsvarar beror ju på vilken skrivare/bläck/etc du använder)

Det viktigaste är ju att när du mäter mot något och jämför med det vita(gråa,svarta) så vet du vad som blir vitt(grått,svart) i bilden. (Eller tvärtom vid efterbehandling)
 
Senast ändrad:
erro_67 skrev:
En "ljusfälla" för att få helt svart... låter rimligt. Och borde kunna gå att fixa till hyfsat enkelt.

Men vad är 100% vitt då? Ett papper är kanske inte tillräckligt vitt som du säger. Kanske bättre med någon blank vit yta, typ plast eller något lackat?

Nån som vet hur ett QP-card eller liknande fungerar/ser ut/används?

Ett QP-card är vitt/grått/svart. Om du t.ex ska fotografera en modell i ett speciellt ljus så tar du ett kort där QP-kortet är med i bilden. När du sedan "framkallar" bilderna i datorn så använder du först bilden med QP-kortet som referens. Sedan överför du de inställningarna du får fram med hjälp av kortet på de andra bilderna som är tagna i samma ljus.

Jag har kört en del med QP, men nu kör jag bara med ett vanligt Kodak gråkort. Det reflekterar 18% på ena sidan och 90% på andra. Det fungerar oerhört bra som referens när jag ställer både vitbalans och exponering efteråt. (Då fotar jag naturligtvis i RAW)

Mvh /Peter
 
Stämmer nedanstående resonemang?

- Jag skriver ut en bild som består enbart av 50% svart (RGB 129)
- Jag fotograferar denna utskrift med kameran inställd på automatisk exponering
- Jag tar in denna bild av utskriften i datorn
- Fotot har RGB 129, precis som den bild jag skapade ursprungligen
- Detta borde väl innebära att kameran "mäter rätt" på detta "referensgrå"

Ett QP-cards grå ruta borde väl isåfall vara samma grå som jag kan skriva ut själv?

Att min svarta utskrift blir för dålig förstår jag, men även ett QP-cards svarta ruta borde väl reflektera en del ljus? Men inte lika mycket som svart laser-toner kanske?

Och hur vit är QP-cards vita ruta jämfört med ett vanligt vitt papper?

Eller är jag helt ute och cyklar här? Är det här kanske rätt metod för att mäta exponering mot en grå referens samt att ställa vitbalans, men inte rätt metod för att exponera ett komplett dynamiskt omfång från vitaste vitt till svartaste svart?

Kan man ens få in alla ljusnivåer från 0-255 i en och samma bild under dessa förutsättninger? Eller i "verkligheten" i en vanlig bild?

Mycket svammel och frågor som kanske inte intresserar någon förutom mig själv... :)
 
Du skrev inte vad du vill ha testkortet till, och därmed kan svaren bli lite olika.

Om du vill använda det för att få så bra kontroll över dina exponeringar som möjligt, så är ju det viktiga att det vita, gråa och svarta får "rätt" RGB-värden när du fotograferar, och *hur* du framställer kortet är mindre viktigt.

I detta fallet vill du ju ha hela skalan 0-255 för att ha så mycket information i bilden som möjligt. Sen kan du ju alltid minska kontrasten när du gör kopior.

Om du vill ha med utskriften "i loopen" behöver du på något sätt kalibrera skrivaren också, och det är möjligt (troligt) att du inte kan få ut hela kontrastomfånget på din skrivare.

I detta fallet vill du väl snarast använda det vita(svarta) som referens för det vitaste(svartaste) som skrivaren kan producera, så att du vet att om det är mer kontrast i ditt motiv än på kortet så kommer du inte att kunna skriva ut det. Ett alternativ till detta är ju att bara mäta på medelgrått och sen veta att du har t ex +/- fyra bländarsteg max (eller vad det råkar vara) i utskriften.

Det du beskriver (skriva ut, fota av) är ju en kalibrerad process från kamera till skrivare, för RGB 129. Att du inte får hela skalan från svart=0 till vitt=255 borde bero på att dina utskrifter faktiskt inte har lika stor kontrast som kameran kan registrera.

MvH / Sven
 
Jag tror att du hänger upp dig allt för mycket på färg istället för luminans/ljusintensitet. Dessutom så har inte kameran och utskriften samma kontrastomfång. Om utskriftens vita skall bli vitt och utskriften har ett mindre omfång i det ljus den fotograferas så kommer det svarta att bli mörkgrått, du blir tvungen att sänka fotots omfång genom bildredigering (t ex nivåer).

Ögat (hjärnan) är helt fantastisk på att anpassa sig efter olika förhållanden jämfört med en kamera, den perfekta återgivningen finns inte, eftersom detta beror i mångt o mycket på betraktaren.

Ett mycket bra exempel

Dessutom så vill man inte alltid ha en perfekt vitbalans/färgåtergivning, t ex. ett foto på en person som sitter o läser i en stol i svag belysning bestående av glödljus eller tom. stearin-ljus, i det läget vill man inte ha bokens papper vitt, det skulle bli allt för kallt ljus och förstöra hela stämningen i bilden.
 
Jag förstår er, haken är nog att jag själv inte riktigt vet vad jag vill med detta... :)

Fanken att det ska vara så besvärligt att begripa detta med exponering, färghantering, dynamiskt omfång och annat. Jag är ju tekniker så jag vill VETA hur saker och ting fungerar... men får väl kanske inse att det räcker med att det fungerar, utan att man vet i detalj hur.

Jag försöker i det längsta att undvika att behöva lära mig hur hela färgflödet hänger ihop mellan dator, skrivare och kamera. Främst för att det verkar så jäkla krångligt. Och som vanlig hobbyfotograf kanske jag inte behöver kunna det heller... men det vore ju kul att fatta :)
 
erro_67 skrev:
Fanken att det ska vara så besvärligt att begripa detta med exponering, färghantering, dynamiskt omfång och annat.
Ta en titt här.

En bra artikel om färghantering vore intressant att hitta på webben. Den ska vara grundläggande och börja med att reda ut hur CIE gjort för att speca XYZ-spektrumen för att passa synen, samtidigt som artikeln inte får vara hopplöst tekniskt tung förstås...

Som jag ser det går det inte att haja färghantering om man inte vet vad XYZ-köret handlar om (vilket jag gör praktiskt, men långt ifrån teoretiskt).
 
erro_67 skrev:

Fanken att det ska vara så besvärligt att begripa detta med exponering, färghantering, dynamiskt omfång och annat. Jag är ju tekniker så jag vill VETA hur saker och ting fungerar... men får väl kanske inse att det räcker med att det fungerar, utan att man vet i detalj hur.

Vad gäller att kontrollera kontrastomfång kan ett tips vara att ögna igenom någon bok om zon-systemet, t ex Ansel Adams serie (the camera, the negative, the print). Det är en väldigt teknisk, eller metodisk, syn på bildframställning.

Web-tutorial: http://thunderstorm.cicada.com/pub/photo/zs/

Poängen med detta är att man, när man mäter ljus, ska kunna *veta* hur negativet (bild-filen) kommer att bli -- vilka partier som blir helt vita eller svarta -- och att man därmed kan visualisera hur kopian (utskriften) kan bli.

Även om detta fokuserar på svartvit fotografi med film går mycket att överföra till digital fotografi. Alla detaljer om filmtester och mörkrumsteknik kan man ju hoppa över... =)

MvH / Sven, i tangentens riktning
 
Anders: jag läste din artikel och måste nog erkänna att jag inte fattade så mycket...

Ju mer man experimenterar och grottar ner sig i ett ämne, desto mer inser jag hur lite jag egentligen vet :)
 
Den som kan lite tror oftast den vet allt, den som faktiskt börjar kunna något vet att den vet väldigt lite igentligen. ;)

QP-Card funkar för mig såtillvida att jag får en bra gråreferens, den svarta ytan blir knepig att få svart då pappret är halvglansigt, det tar väldigt lätt upp reflexer. Den vita brukar jag ställa customvitbalansen med ibland.

Fördelen med QP-Card är att det är relativt billigt val jämfört med något som en gretag colorchecker eller liknande. Även om dessa har en full skala med färger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.