Annons

Eget företag - Datorprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Sitter och tittar på olika datorprogram för administration av eget företagande. Men det finns ju nästan en djungel av olika program.
Skulle gärna vilja höra era val och åsikter om olika program, och vilka ni använder?
Jag tittar på följande program: (ett krav är att de ska vara på svenska)
Addsam Anna Fakturering
BL Administration
Edison Proffs
Hogia Small Office
SPCS Administration
SPCS Enskild Firma

Har bara erfarenhet av Visma-SPCS Enskild firma, och dessutom väldigt begränsad erfarenhet, men det programmet är i alla fall extremt användarvänligt. Ett enda minus har jag hittat och det är att det inte "går att sälja" en del av en inventarie.

Jag arbetar dagligen i SPCS 2000 och har tidigare erfarenheter av bla Hogias program och en hel del andra och större administrativa system.

Personligen är jag väldigt nöjd med SPCS. Ett enkelt och bra program, som jag tycker har de flesta funktioner man behöver och som klarar det mesta man kan behöva.

Nu har jag iof inte arbetat med SPCS enkild firma, så kan inte uttala mig om dess ev begränsningar.. men som sagt i förhållande till Hogia är SPCS klart mycket bättre.

Vad jag då jag arbetde med Hogia definitivt inte var nöjd med, var deras support, som jag nog inte vill kalla support.. då det vid några tillfällen kändes som det slutade med att jag supportade supporten.

Jag använder också (SPCS) Visma Enskild Firma och är mycket nöjd. Väldigt enkelt att använda när man inte är intresserad av bokförutingen ut bara vill få det gjort.

Har har arbetat med SPCS (numer Visma SPCS) och Hogia, prövat Xor och lite annat och jag kan säga att SPCS är det som är användarvänligast. Tror säkerligen att SPCS Enskild Firma är det trevligaste man kan arbeta med i och med att den varianten är nytillskott i serien. Själv sitter jag på Visma SPCS 500 idag, men arbetar även med Bokslut, Skatt Proffs, Anläggningsregister (inventairer) och Lön 300. Supporten är bra; en gång satt jag en timme med supporten innan vi löst problemet jag hade och det fanns inga sura miner någonstans.

Lycka till i ditt val av program!

//L

Visma enskild firma kör jag. Jättenöjd. Enkelt, relativt billigt och innehåller allt jag behöver för min enskilda firma. /FW

Ett enda minus har jag hittat och det är att det inte "går att sälja" en del av en inventarie.

Hur gör du då? Utrangerar och skriver en faktura, kanske? Jag gjorde så, men det känns inte helt rätt.

Undrar en som också kör Enskild firma, och är ganska nöjd. En enda dålig erfarenhet var att alla initial värden försvann när jag updaterade i somras! Jobbigt...

Hälsningar, Thorsten

SPCS-programvaror (Visma) får nog anses som den största och vanligaste aktören för alla småföretag. Har inte själv använt det men har kommit i kontakt med programmet vid bokslut. Känns ibland lite "trångsynt" och har några konstiga begränsningar. Märks framför allt när man har ett befintligt företag och skall lägga in ingående saldon från tidigare år.

Använder själv program från Edison och har bara gott att säga om dem. Supporten är kanonbra. Programmen finns i olika nivåer och med olika moduler - i princip precis som SPCS utbudet.

I det stora hela så skiljer det inte vansinigt mycket mellan programmen så länge dessa följer de regler som finns runt omkring. Kan du inte göra bokslutet själv, så underlättar det otroligt mycket om du använder samma program som bokföringsbyrån/revisorn gör.

Jag sköter papperna till min fars firma. Vi köpte först visma enskild firma, men det fanns en del begränsningar i det programmet som gjorde att jag var tvungen att byta till något mer djuplodande. Det blev bl administration. Det funkar bra och de är väldigt serviceinriktade. Men visma enskild firma var otroligt enkelt och hade JAG fått välja hade vi använt det istället. En av anledningarna till att vi blev tvungna att byta var att far tvunget ville momsa varannan månad. Han är av det gamla gardet. Och om jag förstod det rätt så fanns inte den möjligheten i enskild firma. Men det ska sägas att jag är helt rudis i ämnet. Har bara läst 3p företagsekonomi och där fick vi aldrig testa något bokföringsprogram.

PS Far är inte i fotobranschen utan i byggbranschen, där vi bland annat fick någon kul ny pryl förra sommaren som heter omvänd moms. Vet inte om vismas enskild firma hade klarat detta heller...DS

Jag kör med Visma Admin 2000, funkar väldigt bra, även om jag inte utnyttjar det fullt ut än. Det enda som jag retar mig på är att man inte kan hämta adresser ur ett register under "leverera till annan adress". Annars är jag mkt nöjd, uppgraderade från Admin 500. Supporten är bra, kan de inte svara direkt så tar de reda på sakerna och ringer upp!

Mvh // Martin

Jag tittade lite grann på Visma Enskild Firma, och den skulle nog egentligen fylla mina behov men eftersom jag använder faktureringsmetoden i min bokföring så funkar den inte (stöder bara kontantmedoden efter vad jag kan se). Så det blir nog Admin 200 istället, till en början.

Jag tittade lite grann på Visma Enskild Firma, och den skulle nog egentligen fylla mina behov men eftersom jag använder faktureringsmetoden i min bokföring så funkar den inte (stöder bara kontantmedoden efter vad jag kan se). Så det blir nog Admin 200 istället, till en början.

Lite off topic men, vad är det för skillnad mellande olika faktureringsmetoderna?

Lite off topic men, vad är det för skillnad mellande olika faktureringsmetoderna?
Om du kör med faktureringsmetoden så bokför du fakturor direkt när du skickar dem eller får dem. Sedan gör man en bokföringstransaktion i samband med betalningen. Om du t ex har en utgående faktura så bokar du upp den mot kundfordringar när du skickar den, och sedan gör du en överföring från kundfordringar till t ex bankkonto när du får betalt.I fallet med kontantmetoden så bokför du inte fakturan förrän du betalar (eller får betalt).

För enskilda firmor är det antagligen vanligast och enklast att köra med kontantmetoden, men jag gillar att få in informationen i bokföringen direkt så jag har valt att köra med faktureringsmetoden.

Jag tycker att ni ska titta på Fortnox; www.fortnox.se.

Det är helt webbbaserat och ett riktigt bra alternativ. Man köper de moduler man har användning för. Påminner lite om SPCS, kanske för att han som grundat Fortnox också startade upp SPCP en gång i tiden.

Jag använder det för en av mina kunder just nu, och är väldigt nöjd. Kommer säkert att använda det till flera kunder, framför allt eftersom det är enkelt att använda, har alla funktioner som behövs och för att jag kan jobba med det överallt.¨

/AK som också är redovisningskonsult

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar