Annons

Egen vitbalans försvinner vid överföring till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag blev igår inspirerad av John Hagby att fota med gel på blixten när jag såg hans senaste kurs. Jag har därför idag testat att fota min skyltdocka med olika färger på blixten. Jag har börjat med att skicka det färgade blixtljuset på mitt gråkort sittandes på dockan och sedan gjort en egen vitbalansinställning utifrån denna. I kamerans förhandsgranskning är dockan rätt exponerad medan bakgrunden som inte träffas av blixljuset ändrar karaktär, vilket var meningen. Blir jättebra i kameran men sen kommer problemet. När jag för över bilderna i Lightroom 4 så ser det först rätt ut men sedan slängs motsvarande färg från gelen på över bilderna ( dvs den egna vitbalanseringens påverkan försvinner. Konstigt nog sker det inte för de bilder jag fotat med orange gel. Problemet kommer när importförloppet kommer till "Återger standard förhandsvisning". Detta har väl bara med hur stor granskningsbilden i LR ska vara? Har någon en idé kring detta problem? Jag fotar enbart i RAW med en 5d markIII. Måste jag fota i jpg för att få med det över i LR? Fast då borde det inte fungerat med den oranga gelen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Vänligen

Jonas

Nu har jag inte koll på hur lightroom beter sig med en Canon men just vitbalans är en av de få saker som lightroom faktiskt läser ur en RAW-bild.

Det är inte så att du applicerar en preset vid import? Enklast är nog att ta en av de felaktiga bilderna och öppna redigeringsläget. Står vitbalansen inte på "as shot" så har du troligen en preset som ändrar den.

Nu har jag inte koll på hur lightroom beter sig med en Canon men just vitbalans är en av de få saker som lightroom faktiskt läser ur en RAW-bild.

Det är inte så att du applicerar en preset vid import? Enklast är nog att ta en av de felaktiga bilderna och öppna redigeringsläget. Står vitbalansen inte på "as shot" så har du troligen en preset som ändrar den.

Hej och tack för svar.

På bilderna står det under sparad förinställning:Standardinställning och under vitbalans:som fotograferat. Vid import är framkallningsinställningar på : inga. Finns det fler ställen där det kan vara felställt?

Vänligen
Jonas

Den initiala återgivningen du ser under LR-importen tror jag är den inbäddade jpg renderingen som kameran skapat för din förhandsgranskning på LCDn. Vad som sker sedan är lightrooms egna rendering och (beroende på vilka inställningar man haft i kameran vs hur lightroom är förinställt) den kan avvika ganska ordentligt.

Vad vitbalansen beträffar så skall förstås lightroom återge sin tolkning så nära det går, men det betyder knappast perfekt. Har du kvar råfilerna med gråkortet så kan du testa att vitbalansera i lightroom mot det och se vad som händer. Får filerna samma utseende som i kameran då?

Följdfråga; vilken version av 4:an använder du? Jag vet att den första utgåvan hade en del renderingsproblem med just 5D3 filerna. Något som fixades i en uppdatering.

Den initiala återgivningen du ser under LR-importen tror jag är den inbäddade jpg renderingen som kameran skapat för din förhandsgranskning på LCDn. Vad som sker sedan är lightrooms egna rendering och (beroende på vilka inställningar man haft i kameran vs hur lightroom är förinställt) den kan avvika ganska ordentligt.

Vad vitbalansen beträffar så skall förstås lightroom återge sin tolkning så nära det går, men det betyder knappast perfekt. Har du kvar råfilerna med gråkortet så kan du testa att vitbalansera i lightroom mot det och se vad som händer. Får filerna samma utseende som i kameran då?

Följdfråga; vilken version av 4:an använder du? Jag vet att den första utgåvan hade en del renderingsproblem med just 5D3 filerna. Något som fixades i en uppdatering.

Hej!

Tack för att du försöker hjälpa mig. Verkar som du har rätt angående att lightroom visar renderingen först.
Jag har haft bild på gråkortet med in i Lightroom och när jag vitbalanserar mot detta som också blir färgat av gelets färg vid överföringen (ser perfekt grått ut i förhandsvisningen på kameran) ser det fortfarande lika blåaktigt ut liksom modellens/skyltdockans ansikte. Som jag nämnde i inledningen så var det några bilder i orange/eller gult ljus som blev precis som de skulle liksom bilden på gråkortet, så Lightroom kunde åtminstone i ett av fallen klara av problemet. Såg nu att stapeln för temperatur är i maxläge och temperaturen står på 50000, ja ingen nolla för mycket det står 50000.

Jag har version 3 av Lightroom 4

Vänligen
Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar