Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen stämpel för bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Vill bara tipsa om att man kan designa en egen snygg stämpel för att stämpla sina kopior med, exempelvis med Copyrightinfo.

Jag gjorde min stämpel i Powerpoint, förde över resultatet till ett bildbehandlingsprogram och sparade den som tiff-fil. Sedan mailade jag den till http://www.stampelfabriken.se/ med info om vilken typ av stämpel jag ville ha ("Handy" i detta fall) och vilken storlek den skulle ha. Sedan kom den med i brevlådan med inbetalningskort!

Stämpelfärger finns i olika färger, och även färg som fäster på plastpapper.

Jag har en bekant som präglar de printar som han gör för andra personer. Han lämnar ett vitt fält på kopian som han sätter sin prägel på, blir mycket snyggt. Såg att Stämpelfabriken även säljer dylika präglings-tänger.

Sumpen skrev:
Jag har en bekant som präglar de printar som han gör för andra personer. Han lämnar ett vitt fält på kopian som han sätter sin prägel på, blir mycket snyggt. Såg att Stämpelfabriken även säljer dylika präglings-tänger.

Japp. Funderar på en sådan. Det kan också vara snyggt med en prägling i hörnet på själva bilden, om man ramar in den. Man får dock se till att det som ska präglas på bilden inte har för tunna vassa linjer så att emulsionen på papperet spricker.

vad ska man använda för bläck egentligen? det är ju bra om det är beständigt och samtidigt inte förstör papperskopian.

vilken typ av information ska man stämpla en kopia med? namn och ett "copyright" eller behövs det mer?

henrik_d skrev:
vad ska man använda för bläck egentligen? det är ju bra om det är beständigt och samtidigt inte förstör papperskopian.

vilken typ av information ska man stämpla en kopia med? namn och ett "copyright" eller behövs det mer?

Jag hade förut en Copyrightstämpel med bläck för plastpapper. Tyvärr så blev stämpeln fort igengrodd av fibrer från den inbyggda stämpeldynan. Så bra fäste bläcket. Jag använde det bläcket även på fiberpapper, och efter tio år har jag ännu inte kunnat se någon påvrkan av bilden. Bläcket var ju snabbtorkande, så lösningsmedlet ångades bort.

Vanliga bläck är väl miljövänliga numera, och jag tror inte att de påverkar bilden i någon större utsträckning.

Helst ska man ha förutom ©, namn och stad plus årtal. Det finns stämplar för både text och inställning för datum.

På min stämpel som jag använder nu har jag bara texten "Fotograf J. Patric Dahlén, Kiruna". Datum plus information om utrustning för bilderna brukar jag skriva lätt med blyertspenna. Mest för min egen del för att bättra på minnet när jag tittar på bilderna. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar