Annons

Egen server?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Jag är inte så insatt i datorer som jag trodde :(

Kan någon hjälpa mej att förklara vad som krävs och behövs för att ha sin egen server uppkopplad mot internet.

Idag har jag ett vanligt ADSL abbonemang - funkar det?

Kan jag "dela ut" min dator till andra på webben?

Kan jag peka om min domän just till min datorburk som står och surrar under skrivbordet?

Behövs det någon särskild hård- eller mjukvara?

Jag har inga funderingar på att driva någon jättesajt - mer liksom för husbehov...

Tacksam för hjälp!

/Jacob vP

Det som kräves i mjukvaruväg är någon form av serverprogramvara för att visa sidan. Hade du tänkt dig stöd för något scriptspråk som asp eller php? För att enkelt lösa problemet med dynamiskt ip kan man skaffa sig en adress på www.dyndns.org som pekar till ens ip. Sen installerar man ett program som hela tiden ser till att det är rätt ip inställt på sidan.
Hårdvaran spelar ingen större roll förutom att det är skönt om den är hyffsat tyst då den måste stå på 24/7.

Hårdvaran är helt beroende på vilken belastning du förväntar dig.

Men för att dela ut arbetsfiler till några bekanta och en websida med några tusen träffar i månaden räcker en gamal P3 med 128MB Ram.
ADSL räcker också till detta.

När det gäller mjukvara så förutsätter ovanstående att du kör linux, det är inte så svårt som det låter. Mycket hjälp finns att få på nätet. Börja med Linux.se.

Program som är lämpliga är:
- Apache, själva Webservern
- En FTP server, så du kan skicka och hämta filer
- En DNS-hanterare, så att domän namnet du har (typ www.vonpost.nu) pekar på din dator.

Väljer du rätt linux installation så får du allt på ett bräde.

Jag har egen server (har haft i cirka 2 år) och jag tycker det fungerar alldeles förträffligt. Jag har Telias ADSL och efter modemet har jag en router som delar uppkopplingen på fyra datorer, varav en är server både internt (lagringsutrymme åt laptopen) samt ut på nätet (web- och FTP-server). De saker som är åtkomliga utifrån ligger i en speciell mapp på servern, och det är endast denna mapp som är åtkomlig utifrån (utifrån i betydelsen 'från internet').
Jag kör Linux (Suse 8,1) och Apache på servern och det är nog tur, eftersom Apache har loggat tusentals försök till intrång (oftast virus men en del annat också). Eftersom de flesta verkar utgå från att server kör någon version av Windows är jag hyffsat säker (men inget är kassaskåpssäkert).

Jag har inte brytt mig om att skaffa en egen domän, men det borde inte ställa till något problem att peka om en domän till din egen server. Om du, som jga, har en router, gäller det (utöver själva servern) att se till att routern släpper genom trafik till servern, annars kommer ingen utanför ditt nätverk att komma åt den.

Den stora frågan, som jag ser det, är egentligen bara hur ycket trafik det kommer att bli. Jag har bara något tiotal besökare i veckan, men om det blir hundratals om dagen kan det bli trångt om bandbredden om du vill surfa samtidigt som du har flera som försöker komma åt sidorna i din server. Dessutom borde du kolla upp om din internetleverantör tillåter dig att ha en egen server tillgänglig utifrån (detta blir viktigt om du räknar med mycket trafik, men kan skippas om du bara har ett fåtal besök så att trafiken inte är störande).

EDIT:
själva hårdvaran är en P1 på 133MHZ (i stort sett stenålders dator) som jag köpte begagnad för 500 kronor med skärm och allt. Jag stoppade i en störe hårddisk, installerade Suse och Apache (gick samtidigt) och sedan var det i stort sett bara 'tuta och köra'.

Ja, hastighetsmässigt klarar du dig med dina behov som du beskriver.

Kan jag peka om min domän just till min datorburk som står och surrar under skrivbordet?

Du sa att du hade ADSL vilket innebär att du har en dynamisk IP. Det innebär i sig (om du inte vet det) att du får ny IP efter ett tag (hur ofta är olika hos vilken internetleverantör du har säkert).

Alltså, du kan inte peka din domän till ditt IP nummer eftersom du helt plötsligt kan ha en ny IP och då kommer inte besökarna fram till din sida.

Men lugn bara, det finns en lösning. DynDNS (www.dyndns.org) erbjuder gratis domäner (tex. ditt_namn.mine.nu) och använder du samtidigt ett program som tex DirectUpdate så kommer det programmet att känna av då du fått en ny IP och uppdatera din DynDNS domän så den pekar mot din nya IP.

Svar Nej!
Du måste bara se till att du har din dator påslagen dygnet runt.

Jag har inga funderingar på att driva någon jättesajt - mer liksom för husbehov...

Skulle väl gissa att du kör Windows? Om du kör Windows 2000 Pro eller Windows XP Pro så har du att lägga till IIS som är Microsofts webserver.

Jag kör själv min lilla saite på min egna Windows 2000 arbetsdator och har en DynDNS domän som pekar mot min dator. Jag använder IIS och då jag behöver lägga upp en fil på websidan så är det precis som att kopiera till en mapp!

Jacob vP skrev:
Hej.
Jag är inte så insatt i datorer som jag trodde :(

Kan någon hjälpa mej att förklara vad som krävs och behövs för att ha sin egen server uppkopplad mot internet.

Kan jag "dela ut" min dator till andra på webben?

Tacksam för hjälp!

/Jacob vP

Utan att vara elak, har du ingen koll på vad du gör - låt bli. Det är en vedermöda att driva och underhålla en webbserver.Har du dessutom flera datorer inkopplade och en del med känslig information på kan du lika säkert som amen i kyrkan räkna med att det finns ute för allmän beskådning innan servern varit uppsatt ens en timma. Det hackas katastrofalt mycket nu för tiden. Du kommer garanterat att bli utsatt för hackare du med.

Men visst jag vill inte ta det roliga från dig, tänk bara på att utan brandvägg,ids-system samt kontinuerligt patchade system står du fullkomligt öppet exponerad. Ha ingenting som är känsligt eller for your eyes only på maskinen/erna bara ;)

//Micke

Rekommenderat är,
DynDNSs tjänst Custom DNS, som är speciellt anpassad för domänpekning.
Apache (webserver), jag har använt IIS och det är lite lurigt, särskilt om man vill ha PHP (ett öppet scriptspråk). Apache är dessutom ganska enkelt att konfigurera.

Ett tips är att testa både IIS och Apache och se vilket du tycker passar bäst. Lita inte blint på vad jag säger :)

Hur du gör med DynDNS finns det massor av information på DynDNSs egna hemsida, www.dyndns.org

Jag vet att jag upprepar vissa saker som redan sagts här i tråden men det är mer för att jag vill ha med mina personliga åsikter.

Tillåter din internetleverantör det?
Det kan vara värt o kolla det. MIn leverantör, jag har SKEKRAFT fiber och 10Mbit, godkänner inte det. Om de kan kontrollera det, har jag ingen aning om.

Ronnie:
Klart att de kan kolla. Det är bara att göra en portscan och se vad som svarar.
I praktiken bryr sig inte leverantörerna så länge det inte orsakar oangelägenhet för dem (extremt mycket trafik) eller att det handlar om någon form av kommersiell verksamhet.

Jacob:
Själv kör jag Apache på Windows 2000 Professional. Tyckte det var tämligen lätt att sätta upp, så att man fick igång det. Jag har dock inte fixat in stöd för PHP och liknande.
Med tanke på hur mycket intrångsförsök som loggas som är rena IIS-buggar som man försöker dra nytta av (tji får de) så tycker jag det känns som att Apache är ett bättre val, säkerhetsmässigt, även om det åxå har haft en del buggar.
Som FTP-server kör jag WarFTP Daemon. Litet smidigt och gratis. Innan man kommer på hur man lägger upp lika konton och behörigheter kan det dock kännas lite rörigt.
Detta körs på en Athlon 800 med 512MB RAM, men i praktiken lär du klara dig på betydligt mindre. Jag använder samma dator för att titta på film på på TV:n och till att spela MP3:eek:r osv åxå.

Sedan har jag en P166 med 40MB RAM som router. På den kör jag Coyote Linux, som är en floppydistribution av Linux. Enkel att konfigurera, med en W32-wizard för att skapa den bootbara floppyn, om man så önskar.

Vissa internetleverantörer stänger standardportarna för inkommande http- och ftp-trafik. Då kan du få använda andra portar istället.

Kan vara värt att påpeka att ADSL inte nödvändigtvis betyder dynamisk IP-adress, åtminstonde Bredbandsbolaget och Bostream (nu del av Bredbandsbolaget) erbjuder fast IP.

Kör dock själv via webbhotell med PHP men har funderat på egen server för att få JSP.

Om du skall använda php, en databas osv så kan jag varmt rekomendera följande paket som heter XAMPP, det innehåller det mesta du behöver samt kräver ingen installation utan är bara att zippa upp där du vill ha din server lagd.
Innehåller bla delarna:

Apache, MySQL, PHP + PEAR, Perl, mod_php, mod_perl, mod_ssl, OpenSSL, phpMyAdmin, Webalizer, Mercury Mail Transport System for Win32 and NetWare Systems v3.32, JpGraph, FileZilla FTP Server, mcrypt, Turck MMCache, SQLite, and WEB-DAV + mod_auth_mysql.

Behöver man mer så är det bara att lägga in det. La förr in allt med nyinstallationer och det gör jag aldrig igen!
Adressen är
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

... mange tack!

Hej.

Stort tack för tips från er alla.

Visst jag har funderat på webhotell också. Det är ju en smidig lösning. Men det kan ju vara kul att pröva/lära sej nåt nytt också. Går det så går det...

/Jacob vP

Vet att den här reåden är 6 år gammal men återanvänder denna istället för att göra en ny som handlar om samma sak.

Jag kör egen server till min hemsida eller ja hemsidan är på ett gratis webhotell. Mitt problem är att hitta en lämplig layout på fotoalbumen, som det är nu är det bara bildspel och jag vill ha miniatyrer som man kan spåna igenom och sedan klicka upp en intressant bild.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto