Jocce
Aktiv medlem
Har haft lite tankar om att bygga en egen hållare för reflexskärm (då man inte alltid har tillgång till assistent)
Tänkte göra ett fäste så man kan fästa den på ett standard kamera-stativ (då man ofta har ett tillgängligt när man plåtar samt man slipper ha ett separat endast för detta)
Har funderat lite under dagen, samt kollat lite vad för material som finns tillgängligt att använda ("rester" på firman).
Tänkte själv visa mina grymma rit-kunskaper:
Har iallafall två alternativ som ni ser:
http://www.digitalgallery.se/g2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2803
Alternativ 1 (till vänster):
Fördelar: Kräver mindre stabilt gods för stången (iochmed att man belastar den på mitten så är det bara halva längden)
Nackdelar: Blir lite högre, = rangligare samt svårare att justera ner i botten.
Alternativ 3 (till höger)
Fördel: Blir lite lägre, samt mindre ranglig på höjden.
Nackdel: Kräver lite fetare gods pga längre stång från fästet.
Tar gärna emot tankar, idéer m.m. angående detta så jag kan utveckla idén lite, innan jag börjar pyssla ihop grejerna.
(Går det att Svetsa i aluminium förresten?)
Vad är det för standard storlek på stativgängan?
/Jocce
Tänkte göra ett fäste så man kan fästa den på ett standard kamera-stativ (då man ofta har ett tillgängligt när man plåtar samt man slipper ha ett separat endast för detta)
Har funderat lite under dagen, samt kollat lite vad för material som finns tillgängligt att använda ("rester" på firman).
Tänkte själv visa mina grymma rit-kunskaper:
Har iallafall två alternativ som ni ser:
http://www.digitalgallery.se/g2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2803
Alternativ 1 (till vänster):
Fördelar: Kräver mindre stabilt gods för stången (iochmed att man belastar den på mitten så är det bara halva längden)
Nackdelar: Blir lite högre, = rangligare samt svårare att justera ner i botten.
Alternativ 3 (till höger)
Fördel: Blir lite lägre, samt mindre ranglig på höjden.
Nackdel: Kräver lite fetare gods pga längre stång från fästet.
Tar gärna emot tankar, idéer m.m. angående detta så jag kan utveckla idén lite, innan jag börjar pyssla ihop grejerna.
(Går det att Svetsa i aluminium förresten?)
Vad är det för standard storlek på stativgängan?
/Jocce