Annons

Egen programmering Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

gcw56

Ny medlem
Jag är en typisk semesterfotograf och funderar på att köpa en Canon 6D. Idag har jag en väl använd 550D. I huvudsak använder jag den kreativa zonen men ibland går jag över till sportgubben, för att inte missa fototillfället när jag eller motivet är i rörelse (ex i båt eller bil). Detta eftersom jag inte är snabb nog med inställningarna.

Har läst användarhandboken till 6D och förstår att sportgubben finns även på den kameran men dold i menyerna. Korrekt?

Jag tycker mig också kunna utläsa att fotograferingsmetod som sportgubben ska gå att koppla till någon av knapparna C1 eller C2. Korrekt?

Mycket tacksam för hjälp!

I modellen 6D har alla ikonerna för olika färdigkokade program lagts in under läget SCN (Scen). Välj SCN och välj sedan därifrån att du vill ha sportgubben.

Att lagra sportgubben under en egen inställning är lite kaka på kaka. Egna inställningar, Cx, är mer lämpade i de fall man själv vill fixa till ett program som man tycker fungerar bra. Exempelvis ett program för sportfoto fast med manuell exponering och fokusering på AF-ON knappen enbart, eller vad man nu vill ha.

I modellen 6D har alla ikonerna för olika färdigkokade program lagts in under läget SCN (Scen). Välj SCN och välj sedan därifrån att du vill ha sportgubben.

Att lagra sportgubben under en egen inställning är lite kaka på kaka. Egna inställningar, Cx, är mer lämpade i de fall man själv vill fixa till ett program som man tycker fungerar bra. Exempelvis ett program för sportfoto fast med manuell exponering och fokusering på AF-ON knappen enbart, eller vad man nu vill ha.

Tack för ditt svar!
Jo, jag förstår att det kan tyckas vara lite tårta på tårta. Men visst blir det en tvåstegsraket via SCN? Men om jag kopplar till Cx och om det fungerar så fungerar det direkt? D.v.s snabbare åtkomst?

Inte för att jag har någon 6D, men jag skulle ju förmoda att om du använder sportgubben under SCN idag, och sen rattar in SCN igen i morgon, då lär det nog vara sportgubben du hittar, då också. Om du inte ändrat däremellan, förstås.

Men inte fasen vill man använda sportgubben till sport? Jag har inte sett en enda Canon EOS där man själv kunnat välja AF-punkt i nåt förprogrammerat läge, och fotografera sport med automatiskt val av AF-punkt är i nästan alla sammanhang rena lotteriet. Jag sätter ihop program baserade på vad jag tycker passar bra, om det så är M eller Tv eller nåt, och sen konfigurerar jag AF, bildmatning, bildstil och allt annat jag vill ha och lagrar det under någon av minnespositionerna på mina kameror. Fungerar mycket bättre. Nu är det bara en jag har som har sportgubbe, och den har jag inte använt mycket, men i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar