ANNONS
Annons

Egen penselsnurrare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att bygga en egen penselsnurrare för att ladda penseln för sensorrengörning.

Har införskaffat en handdfläkt för varma dagar som jag demonterat proppellern från.

Jag behöver nu tips om adapter mellan motoraxel och pensel.

Något man kan finna i sin närmaste omgivning inte kostar en massa pengar och fungerar?

/Jesper

Borra ett hål i centrum av penselskaftet som motsvarar axeldiametern. Sen slitsar du skaftet med ett tunt sågblad och sätter en slangklämma runt för att spänna fast den.

Om penseln är lätt och väldigt kort kan du kanske borra ett lite tajtare hål och låta den sitta klämd av egen kraft.

Om penseln inte behöver demonteras (jag vet inte riktigt vad en penselsnurrare gör) så duttar du lite epoxy i hålet.

jimh skrev:
B och sätter en slangklämma runt för att spänna fast den.

Nu blir det kanske lite stort med en slangklämma, jag tror mer på förslaget om epoxi...

om du kör med slangklämma så tror jag du behöver två, roterade 180grader.. så att de balanserar ut varandras vikt, dvs så du undviker vibrationerna du annars kommer att få från den ojämna belastningen...

(kan fungera på en taskigt balanserad kardanaxel oxå... men tag då större slangklämmor.... ;> )

/b

Tack för era svar!

Jag inse nu att era svar är lika roliga som min fråga.

Jagtror dock at jag kommit närmare lösningen genom att tänka på ett annat sätt p.g.a era svar.

Tusen tack!

Jesper

man kan löda också.
förr i tiden brukade jag sno motorer från gamla leksaksbilar och löda fast gitarrsträngar på axeln, sen fäste jag dom på en gitarr och fick motorn att spela på gitarrens strängar med hjälp av en kontroll (som jag också snodde från bilarna).
radiostyrd gitarr.
fast detta funkar ju bara om din pensel har metallskaft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar