Annons

egen ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Tjenare, fixade en egen ministudio i en hylla här hemma.

Total kostnad cirka 400 kr.

Köpte tyg, dimmrar och lampor. Tyget på min lokala tygaffär och resten på claes ohlsson.

Så här fint blev det:

Bilagor

• 1mindre.jpg
    1mindre.jpg
    57.5 KB · Visningar: 764
Kul med lite kreativt hemmabygge. Tänk bara på att du förändrar färgtemperaturen genom att använda en dimmer. När du sänker ljuset blir det även varmare.

Väldigt hårt lljus, jag skulle försöka lysa genom ett vitt tyg tex för att få ett mjukare ljus.

JL 666

Mjukt ljus behöver inte vara bra ljus. Mjukt ljus kan lätt bli lite menlöst och trist. Givetvis ska du däremot testa och laborera med både mjukare och hårdare ljus.

Du kan exempelvis använda några bitar av bakplåtspapper eller något annat tunt. Se bara till att det är så vitt som möjligt. Annars får du ännu mera problem med färgen på ljuset. Fördelen med bakplåtspapper är att det är styft och knappt väger någonting. Det blir då lättare att tejpa fast, vika runt det, m.m. Testa med att tejpa fast det i framkanten av hyllan över din "ministudio". Sätt lampan sen ett par decimeter ifrån och låt ljuset lysa igenom. Du kommer tappa en hel del i ljusstyrka, men det kommer att bli betydligt mjukare.

Du kan även använda svarta pappersark för att skapa skuggor där du vill ha dem. Testa exempelvis att sätta en svart pappersbit till höger och framför kameran (utanför bilden). Då kommer du att få bort blänken som finns i glaset på objektivet.

Det är bara att testa och leka. Kanonbra övning för att förstå hur ljuset fungerar.

Min ministudio ser ut så här. Stor kartong, klädd med vitt, avtagbara sidor och tak.

Bilagor

• _dsc2371.jpg
    _dsc2371.jpg
    61.9 KB · Visningar: 615
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto