Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen filmbelysning för green screen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.

Ska videofilma en stumfilm där aktörer agerar framför en green screen. Har ni några bra tips på lämpliga och billiga belysning(ar)? Behöver ett ganska mjukt ljus. Har sett på andra forum att man använt sig av bygglampor med halogen. Är det inte risk för hårda skuggor med dessa? Blir rätt varma också.
Jag har 2 st Elinchrom d-lite 4 som har en stödljuslampa. Skulle man kunna byta ut den glödlampan mot en starkare lågenergilampa och utnyttja softboxen vid filmning? Funkar lågenergilampa överhuvud taget i blixtaggregatet?

När jag ändå är på gång med frågor så kanske nån kan tipsa om val av green screen. Duger ett grönt lakan?

Tips och idéer tas tacksamt emot :)

Man kör med grönt för att skuggorna i den färgen är minst synliga.

Ett grön lakan är förmodligen inte jämnt nog, det kommer ha veck och skrynklor som syns.

Bättre ide: MDF-skivor, grönmålade, eller träfiberskivor / masonitskivor (fråga på byggmarknad efter baksidan på garderober). De kommer vitlackerade på ena sidan, så de är grundmålade och klara att måla över med grönt. Kostar inte alls mycket (förmodligen billigare och bättre än lakan, å andra sidan kan du inte sova på masonitskivor).

Vad gäller ljus så kan man köpa lysrörsarmaturer på byggmarknader och sedan fästa/lägga/ställa dem på saker och ting (tejpa fast på en stol i värsta fall) och lysrör är mycket enklare att få jämnt ljus med. Billigt som tusan också. (Om du inte vet hur man kopplar in sladdar i lysrörsarmaturer, fråga någon som kan, livsfara annars). Jag har fäst gångjärn i mina, sedan kan jag hänga dem i det stativ som medföljer vissa bygglampor.

Man kan köra med speciella armaturer med högre frekvens för att få mindre flimmer och du bör ha lysrör med så nära 5000K i färgtemperatur, men färgkorrigering efteråt är en annan väg att gå.

Googla på saken:
http://www.google.com/search?q=flourecent+light+movie

Kolla även denna tråd jag skrev i nyss:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1745275

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar