Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlysning: Zeiss Ikonta och Robot IIa

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag har fotograferat sedan början på 50-talet och skulle gärna vilja få tag på de första kamerorna jag hade. Den första av de jag har kvar är en Yashica-Mat, en japansk Rolleiflex-kopia från 1956 eller 1957. Därefter har jag sparat alla mina gamla kameror. Men de två första bytte jag in för att ha råd att skaffa nästa (allra första kameran var en lådkamera för 6x9 cm som jag lånade av min pappa, inköpt någon gång 1934-36. Det vet jag inte ens vad det var för fabrikat, dessutom var det inte min, så den utelämnar jag).

Min första egna kamera, köpt efter att ha sommarjobbat ngn vecka när jag var ca 12 (1952) var en Zeiss Ikonta, bälgkamera för 12 st 6x6-bilder på 120 film. Minns jag rätt kostade den c:a 125 kr då, inte helt billigt 1952, men så hade den både olika bländare och olika slutartider liksom avståndsinställning! Inget av det fanns förstås på pappas lådkamera. Den vore roligt att ha!!!

Efter, tror jag 2 år, dvs 1954, bytte jag den mot min första småbildskamera, en Robot IIa. Robot var känt för hög kvalitet, inte minst mekaniskt, men lite udda kameror. Denna tog 54 st 24x24-bilder på vanlig 135 småbilds-film och kameran hade egna kassetter som man fick föra över filmen till innan den kunde användas. En annan unik egenskap var att den hade en kraftig mekanisk fjäder som efter uppdragning kunde mata fram 10-15 bilder automatiskt efter varje exponering. Kameran var dessutom väldigt liten, fullt i paritet med många av dagens kompakter. Objektiven var utbytbara, min var försedd med ett Schneider Xenar-objektiv 37,5/ 2,8 närmast att jämföra med dagens pannkaksobjektiv. Den vore väldigt rolig att få tag på! Denna köpte jag begagnad för 250 kr, tror att nypriset var ca 400. Efter ytterligare några år, 1956 eller 1957, byttes denna in för anförskaffandet av Yashica-Mat´en.
 
Zeiss Ikonta dyker upp på Tradera regelbundet. En sådan kan du nog håvat in ganska snart.

Robot Ila http://camerapedia.wikia.com/wiki/Robot är nog betydligt ovanligare på Tradera, jag kunde inte hitta några gamla auktioner (är sökningen 3 månader bakåt?) Men på Ebay fanns det såklart.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...Robot+IIa&_nkw=Robot+IIa&_sacat=625&_from=R40

Hej Håkan, tack för ditt svar. Det är såklart Roboten som är mest intressant eftersom den är så speciell! Efter svar jag fått på bloggen finns en i Österrike men den är lite dyr, typ 2200. Den på eBay har jag mailat och frågat om det finns ngt objektiv, som den annonseras på eBay är den utan objektiv.
Hälsningar/ Björn T
 
Jag har en handfull Zeiss Ikonta liggande alla med bildformat 4,5x6cm. Vilken modell letar du efter? Jag har den "vanliga" och ett par Super Ikonta. Bytes mot nåt skoj.
 
Jag har en handfull Zeiss Ikonta liggande alla med bildformat 4,5x6cm. Vilken modell letar du efter? Jag har den "vanliga" och ett par Super Ikonta. Bytes mot nåt skoj.

Hej Björn, tack för svar! Ditt svar sa mig nämligen att nå't var fel i min efterlysning, för min kamera tog bilder i 6x6 format. Så slog det mig, det var inte en Ikonta, det var ju en Zeiss Ikon Nettar jag hade, och nu när jag googlat lite kan jag se att det måste varit en 518/16 för exakt så såg den ut!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.