Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efterlyser en som hjälpt mig i studioutrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)
aaa, jag hade inställt på mitt län bara ser jag nu!

Dom är lite dyra, jag ligger lixom på hobbynivå och behöver inte sådär dyra produkter, sen vill jag gärna ha 3 ljuskällor!
 
Nu är jag inte riktigt med dig sussieohl, du säger att du är på hobbynivå och vill använda tre ljuskällor. Om du nu ska starta börja med en ljuskälla. Lär dig hur det fungerar det tar en stund sedan när du känner att det fungerar och du känner dig trygg köp en reflexskärm. Då har du plötsligt två ljuskällor och du kan fota porträtt, helkropps och produktfoto. Steg tre blir en blixt till. Jag har efter ett år av nästan dagligt studiofoto inte börjat med tre ljuskällor. Och Elinchrome D2/4 är en bra start.

Michael
 
Har man en vision, och har sett bilder tagna med just tre ljusskällor och vill ha en just den effekten tycker jag man skaffar det på en gång. Har man tre ljus är det heller inget problem att inte använda 2 =) , och lära från grunden.

Kitet som Susanne länkar till gäller vad jag ser bara i England, ( Shipping to: United Kingdom ).

Fins ju billiga set i Sverige också. Kaffebrus.com tex, och www.studioblixtar.se
 
Har man en vision, och har sett bilder tagna med just tre ljusskällor och vill ha en just den effekten tycker jag man skaffar det på en gång. Har man tre ljus är det heller inget problem att inte använda 2 =) , och lära från grunden.

Kitet som Susanne länkar till gäller vad jag ser bara i England, ( Shipping to: United Kingdom ).

Fins ju billiga set i Sverige också. Kaffebrus.com tex, och www.studioblixtar.se

Håller HELT med Pelle, bättre att köpa 3 och bara använda 1 istället för att stå där och behöva 3 för en specifik sak men bara ha 1.

@Sussie:
Kan det ha varit jag som tipsade? Jag köpte exakt samma set i den tidigare modellen som hade bowensfäste på blixtarna... Från samma leverantör. Då stod det också "shipping to: UK", men ett mejl löste frågan snabbt och smidigt. Använder fortfarande samma set vid, i princip, alla mina plåtningar.

I det där settet har de "10cm universalfäste", dvs inget "fäste" alls utan den är bra rund och slät och 10cm i diameter. Kaffebrus har ett gäng tillbehör av den typen, plus att de adaptrar från 10cm till bowens eller eliinchrome etc. Nackdelen är att de oftast inte är så där jättestadiga, så för stora octaboxar/softboxar/BD's kan vara lite av ett problem.

Men tillbehör som passar hittar du här:
http://www.kaffebrus.com/standard-med-universaladapter-10cm-g29.html och här http://www.kaffebrus.com/tillbehor-till-studioblixtar-g42.html (de som heter något med 'till 10cm')
eller adaptern:
http://www.kaffebrus.com/adapter-10cm-bowens-937.html

EDIT:
Inser att det var jag som tipsade, men ser att de tagit bort den modell jag köpte av dem och ersatt med dessa med 10cm fäste på samma produkt. Surt, de där ser mkt plastigare ut än de jag köpte av dem för ett år sen. :( Softboxarna är också mindre än de jag fick, troligen pga blixtarna inte klarar nog mycket vikt i universalfästet...
 
Senast ändrad:
PRECIIIIS DIG menar jag :)

haha så det är inge bra att köpa detta då? =)




Ja precis, jag har en vision, många ideer och mindre än 3 ljuskällor på en gång är inte lönt känns det som.
 
Haha, fett soft att vara efterlyst! TV3 nästa helt klart!

Disclaimer: Alltså jag har NOLL egen erfarenhet av det där settet eller liknande blixtar med liten modellampa och 10cm, men det verkar snarlik QH-setten på Kaffebrus, och de verkar sälja både blixtrör (http://www.kaffebrus.com/blixtror-g36.html) och stiftlampor till modelljuset (http://www.kaffebrus.com/reservlampa-75w-stift-676.html), så reservdelsbiten borde vara ok.

Octaboxar etc går ju som sagt att köpa till, om inte annat med en adapter. Tänk bara på att du nog (gissningsvis från min sida) inte kan ha en octa mycket större än typ 90cm pga vikten och 10cm fästet.

Om det är bra att käpa? Well, säg så här, det är ganska billigt. Du får räkna med kanske £40 för frakten. Men då för lite drygt 3000:- har du ett helt kit som kommer räcka ganska långt under en inlärningsperiod. Givetvis är det bättre med tex nämnda D-Lite kit, men de är ju mer än dubbelt så dyra.

Hade jag "börjat om" hade jag nog köpt det där setet iaf. Om inte annat så får du ju med ett boom-stand som är helt ok (otroligt användbart), en ok väska och känner du om ett tag att det hade varit bättre med lite dyrare saker, så lägg till ett D-Lite kit och vips så har du tre helt ok blixtar till bakgrundsljus/hårljus och annat.

Nu blev nog det där rätt svamligt... Men, men...

EDIT: Om du mejlar dem ang frakten, kolla även upp antalet softboxar som följer med, det är tre på bilden men står två i "what's included"...
 
Senast ändrad:
@Pelle, om jag inte missminner mig, har inte du något liknande QH-ish set som du ibland nämner att du har som bakgrund/effekt-ljus? Du kanske kan komma med lite fler insights?

*med risk för att mitt guldfiskminne spökar*
 
Just ja!

En sak till jag känner borde nämnas, det där ebay-settet kommer så klart med brittiska elkablar, vilket betyder en trip till Kjell för att köpa en vanlig "aparatkabel" på lämplig längd (jag köpte 5m) till varje blixt. Tror de kostade 59:- eller nått sånt... Bara så du är beredd på det.
 
byta kablar är jag helt med på...

men nu blir jag ju osäker, är detta sett något att satsa på då? =)

nejdå jag velar inte alls jättelänge!
 
@Pelle, om jag inte missminner mig, har inte du något liknande QH-ish set som du ibland nämner att du har som bakgrund/effekt-ljus? Du kanske kan komma med lite fler insights?

*med risk för att mitt guldfiskminne spökar*

Jo jag köpte mitt första blixtpaket hos Kaffebrus, just de QH 110ws. De går fortfarande varma i varje session efter 5-6 år. Köpte ett till sådant set sen. Där är det nåt knas på en av blixtarnas effektreglage så den kan bara gå för fullt, annars.
 
110w är klent. Inte 110 ws ( wattsekunder ). Motsvarar i ljusstyrka vad en 110 wattslampa ger under en hel sekund ( eller vad 500 st 110 watts lampor ger under samma tid som blixten lyser ( om vi förutsätter att brinntiden är 1/500 sek på QH, kan vara kortare dock ).
 
Det är relativt och beror också på förväntningar eller vad man är van vid. Jag väntar glatt mina 2 sekunder när jag fotar i hemmastudion ( det är ändå 30 bilder i minuten ). Modellen måst ju hinna byta pose också.
 
Det är relativt och beror också på förväntningar eller vad man är van vid. Jag väntar glatt mina 2 sekunder när jag fotar i hemmastudion ( det är ändå 30 bilder i minuten ). Modellen måst ju hinna byta pose också.

Jag tycker om när modellerna ibland rör sig ganska snabbt, och då är det skönt med snabba laddtider.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.