Annons

Efterföljare till Nikon D70s på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas Vidvinkel

Avslutat medlemskap
Jag har förgäves försökt köpa en Nikon D70s till min långresa som startar i mitten av november. Slut hos leverantören säger alla affärer!

En fotohandlare trodde att Nikon stannat upp tillverkningen av D70s för att lansera en ny kamera som fyller dess plats på marknaden. En kamera med lite högre prestanda som skulle separera D70s från D50 nisch, vilken är väl lik den förstnämnda.

Är det en ny variant av Nikon D100? Eller den D200 som diskuterats här tidigare? Den 1 november håller Nikon presskonferens i Stockholm för att presentera "höstens stora händelse".

Presenteras den nya kameran då? Är det någon som hört något mer?

Allmänna levproblem

Hej!

Enligt uppgifter jag fått från en av de större återförsäljarna av Nikon i Sverige, så har Nikon haft leveransproblem på grund av byte av datorsystem för lagerhantering. Det finns många Nikon produkter som det inte går att få leverans på eller ens en leveranstidpunkt för.

Niclas Vidvinkel skrev:
Jag har förgäves försökt köpa en Nikon D70s

Jag var själv helt inne på att köpa D70s och tänkte sikta in mig på Fotomässan 17-18 November.
Nu går så många spekulationer om denna nya D200 så jag håller ögon och öron öppna varje dag.
Kanske är detta kameran att köpa istället.

Men... November hjälper ju dessvärre inte dig om du är på resa då.

Nikon måste förlora stort...

...om det är byte av datasystem för lagerhållning som har strulat till leveranserna i mer än en månad.

Vad tror ni om att köpa en D70s när jag mellanlandar i Hong Kong? Vet någon om det finns en bra taxfree-galleria vid flygplatsen som i Bankok? Och gäller garantin om den krånglar sen hemma i Sverige?

Re: Re: Nikon måste förlora stort...

eljenmyr skrev:
Tydligen finns försäljning ac kameror men om dom har vad du söker vet jag ju inte. Kanske går att hitta mailadress på websidan?
http://www.airportthai.co.th/airportnew/bia/html/service2.html

Det var shopping i Hong Kong jag undrade över. I Bankok har jag varit förut och vet att det har massor av kameror, kikare och elektronik att sälja. Men i Hong Kong verkar det mest säljas sprit, cigaretter och parfym :-( Se länken:

http://www.hongkongairport.com/eng/skymart/shopping_general_merchandise.html

Re: Re: Re: Nikon måste förlora stort...

Niclas Vidvinkel skrev:
Det var shopping i Hong Kong jag undrade över. I Bankok har jag varit förut och vet att det har massor av kameror, kikare och elektronik att sälja. Men i Hong Kong verkar det mest säljas sprit, cigaretter och parfym :-( Se länken:

http://www.hongkongairport.com/eng/skymart/shopping_general_merchandise.html

Men du, kolla närmare på länken du skickade.
Jag hittade följande:

Sound & Vision
Sound & Vision has the latest hi-tech electronics and accessories from audio to video, optical products to notebooks, music to movies all under one roof.
Level 6, Restricted Area: East Hall North
Tel: 2186 6685 Opening Hours: 07:00 - 23:30
Level 6, Restricted Area: West Hall
Tel: 2186 6630 Opening Hours: 07:30 - 22:30
Level 6, Restricted Area: East Hall South
Opening Hours: 07:00 - 23:30
Level 6, Restricted Area: Central Concourse, near Gate 28
Opening Hours: 07:30 - 22:30

Finns en bild också men jag kan bara se TV-apparater och sånt skit.
Är ändå övertygad om att detta är butiken för dig :eek:)

Re: Re: Re: Re: Nikon måste förlora stort...

En till som låter bra:

Fortress
One of Hong Kong's leading electrical retailer, providing audio-visual products, home appliances, office automation products and personal computers at guaranteed low prices.

Level 7, Departures Check-In Hall
Tel: 2186 6635 Opening Hours: 07:00 - 23:00

Re: Re: Re: Re: Re: Nikon måste förlora stort...

Hmm, skulle vara "audio-visual products" och "optical products" då... Hade varit trevligare om de skrivit "cameras". Men kanske är det jag söker, vore konstigt om det inte säljs kameror på flygplatsen i Hong Kong!

Tack för tipset!

Vad tror du om garanti på en Hong kong-köpt kamera i Sverige då? Har Nikon något servicecenter som tar emot en sådan kamera?

Normalt säljs allt Nikon med så kallad världsgaranti. Vet att det finns undantag men tror bara det är USA som kör med sin "USA-garanti". Om någon vet bättre så rätta mig gärna.

Såg du att du fick med telefonnummer till butikerna?
Vore jag dig skulle jag lägga dom 30-40 spänn det kan kosta att ringa och helt enkelt fråga om dom har det du söker.
Tror du kan spara ett par tusen på att köpa i HongKong så pengarna för samtalet lär du få tillbaka.
Själv skulle jag vilja vara SÄKER och inte bara chansa på att det finns.
Är du osäker så ringer jag åt dig, jag är själv nyfiken.
Kontakta mig då privat via min sida.
Lycka till!

Vet inte, kolla med Telia.
Jag har en bror som åker till Tailand titt som tätt.
Har alltså själv ett visst intresse av hur det går för dig, om du får din världsgaranti, osv.
Tänkte brorsan kunde köpa grejer åt mig från Bangkok.
Hör gärna av dig om hur det går.

Nikon har inte världsgaranti på "digitala produkter".
Resterande sortiment är det dock världsgaranti på.

Dvs ett objektiv eller en blixt köpt i tex Thailand går utmärkt att reklamera i Sverige på garantin men går din D70s sönder får du vackert skicka tillbaka den till säljaren eller generalagenten i den världsdelen.

Något man bör räkna in i priset när man handlar utanför europa. Dessutom får det inte vara från gråmarknaden eftersom du då endast kan reklamera i den butik där det är köpt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon måste förlora stort...

Niclas Vidvinkel skrev:
Hmm, skulle vara "audio-visual products" och "optical products" då... Hade varit trevligare om de skrivit "cameras". Men kanske är det jag söker, vore konstigt om det inte säljs kameror på flygplatsen i Hong Kong!

Tack för tipset!

Vad tror du om garanti på en Hong kong-köpt kamera i Sverige då? Har Nikon något servicecenter som tar emot en sådan kamera?

Nikon i Sverige får enligt interna regler inte befatta sig med parallellimnporterade elelr privatinporterade digitala produkter.

Man ska alltså inte kunna lämna sin asienköpta D70 till nikon för reparation ens om man betalar för det.

Re: Allmänna levproblem

KennethMeijer skrev:
Hej!

Enligt uppgifter jag fått från en av de större återförsäljarna av Nikon i Sverige, så har Nikon haft leveransproblem på grund av byte av datorsystem för lagerhantering. Det finns många Nikon produkter som det inte går att få leverans på eller ens en leveranstidpunkt för.

Jepp. Har beställt en Coolscan ls-50 eller va de nu heter, den fanns inte i lager på scandinavian, och dom sa att nikon hade leveransproblem. Bah.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto