Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efterbehandling, vad är okej?

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag och några till kom in lite på vad som är okej egentligen att redigera i en bild? jag tänker främst på trådarna här i efterbehandlingsforumet.
om det inte står något särskilt som man inte får göra med bilden, vilket det väl sällan gör(?) var går gränsen för er? när känner ni att ni kan komma att kränka personen?

det är lite intressant tycker jag, att man (inklusive mig själv) inte hade några betänkligheter egentligen vad gäller att släta ut hyn, men att däremot ändra på en persons form ville jag inte göra. huden är väl iofs "bara" ytan av en människa och formen är mera primär. men ändå, varför är det liksom helt självklart att det är okej att ta bort finnar, ojämnheter osv? kanske kallar vi inte detta för en del av våran personlighet, medans våran kroppsform är det? åandrasidan så sitter väl inte personligheten i kroppsformen? men kanske mer än vad det gör i själva huden.

vad säger ni?

Hellre plastikopererad på bild än i verkligheten;)

Nä, allvarligt så tycker jag nog som du skriver att det känns mer "rätt" att retuschera finnar, släta ut hy o s v än att förändra form. Normalt tycker jag inte att man ska ändra något alls (inte ens finnar) utan modellens medgivande. Jag frågar alltid de jag fotograferat om de tycker de alls vill bli retuscherade.

I tråden om efterbehandling har jag också fått uppfattningen att allt är ok om inget annat anges. Där tycker jag nog att man ska vara tydlig om man har specifika önskemål, men att ändra en persons form tycker jag är helt fel, även att släta ut hud så det ser dockaktigt ut om det inte är modellens önskan eller en överenskommelse mellan modell/fotograf. Det känns som photoshoppandet gått så långt att "äkta" människor snart är en minioritet på bild.

Finnar är ändå en temporär sak som kan försvinna nästa vecka, de känns inte jättepersonliga men en potatisnäsa som blir rak förändrar sig ju aldrig själv på samma sätt.

Jag gillar inte riktigt äkta plastikoperationer heller, och undrar vad vi kommer att ha för underliga ideal om 10 år, med tanke på bilderna vi ser och gör.

Senast ändrad:
Sen ska man nog vara försiktig även med styling innan fotografering och ta noga reda på hur modellen vill bli framställd. Jag fick mig en liten avhyvning igår av en kille jag fotat för att det inte såg ut som han på bilden. Bilden var orginal, men håret som jag fixat innan fotograferingen samt ljuset gjorde honom tydligen till "nån annan", och när han sa det kunde jag faktiskt hålla med. Det var faktiskt en liten tabbe, det med..

Man kan förvränga utan PS också..

Exakt. De bilder som görs kommer inte från ingenstans. Och de försvinner inte heller in i ett svart hål efter att de är färdiga. Det finns ett sammanhang såväl före som efter bildens tillkomst.

Anser man att endast bildens yta är vad som räknas så försvinner givetvis detta resonemang och det öppnar ju upp för i princip vilken manipulation som helst. Skulle bilden föreställa någonting kontroversiellt så är ju fotografen dessutom, enligt sitt resonemang, helt utan ansvar.

Observera att man inte behöver diskutera ytterlighetsdefinitioner för att samspråka om det här!

Om jag fixar till hyn på bilden av en modell (vilket händer), så kollar jag alltid med modellen ifråga om det är okej...oftast vill de att jag ska fixa till det mer än vad jag gjort ;-)

Ändra form o dyl har jag inte gjort..kanske för att jag inte tyckt att det skulle gjort bilden bättre.

Senast ändrad:
Kul att du tar upp diskusionen Anna!

Som jag ser det är väl bilderna som laddas upp i hemläxan till för alla att lära sig och testa sig fram inom efterbehandling? Bilderna jag lade ut på Elin var godkännda både av mig och Elin och allt var tillåtet att ändra på. Visst, om någon skriver specifika regler för en bild får man väl hålla sig till det, om inte borde ju allt vara tillåtet?

Mina egna bilder brukar jag låta vara "orginal" så länge som möjligt. En finne hit eller dit brukar försvinna, men som Lotta säger så försvinner ju den av sig själv ändå i verkligheten. Kroppsform är något jag aldrig tänkt på att ändra, jag är inte tillräckligt duktig på PS att jag skulle klara av det heller tror jag.

Vad ska det vara bra för dessutom? När jag fotograferar ser jag till att bilden jag ser i sökaren är så nära den bild jag vill ha som möjligt. Det bästa verktygen för "manipulation" är kameran och ljuset tycker jag. Att sedan gå direkt från mörkrummet till PS och göra om bilden tycker jag känns direkt tråkigt.

Visst har jag oxå gjort bilder nästan helt i PS, t.ex the cell Men den var planerad så från början, jag hade t.ex redan gjort bakgrunden färdig när jag fotade Elin. Bilder som jag vet ska manipuleras kan jag lika gärna fota med digitalkameran, då jag vill att mina analoga bilder ska se likadana ut på skärmen som på negativet.

Jag råkade hamna lite ur spår märker jag, men, det jag menar är att jag ser ingen vits med att ändra en människas utseende, ska man göra det kan man väl lika gärna leta reda på en modell som har det utseende man är ute efter.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar