Annons

Efterbehandling för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

JonteL

Aktiv medlem
Hej
Eftersom jag är småbarnsförälder blir det flesta av mina foton på barn just nu och jag känner att jag vill bli bättre på efterbehandling av porträtt och framför allt porträtt på barn (om det är någon skillnad). Här är ett par exempel på bilder som jag skulle vilja kunna åstadkomma:
http://www.flickr.com/photos/49694454@N08/5794691818/in/pool-15466131@N00/
http://www.flickr.com/photos/49694454@N08/5794135847/in/pool-15466131@N00/

De är kanske inte jättespeciella men jag gillar färgen, kontrasten, skärpan, ja det mesta med bilderna. Jag tar tacksamt mot tips om hur sådan efterbehandling går till. Kan ni även rekommendera någon online-kurs eller bok att köpa om detta hade det varit jättebra.

Jag har jobbat mycket med framför allt Lightroom men även med Photoshop så jag är inte helt grön på detta men jag känner att jag vill komma steget längre...

Jag kan inte se något speciellt som är gjort med efterbehandligen på de där två exempelbilderna. Det är nog enbart det redan existerande ljuset och barnens posé som gör att bilderna funkar.

/ Magnus

Jag håller med Magnus, det är nog inte så mycket som fixats i efterhand. Det korta skärpedjupet gör nog rätt mycket av porträtten. Ljuset kan vara mycket väl vara studioljus, jag tycker mig se paraplyer i ögonblänket.

Kan vi inte få se ett porträtt som du själv tagit, men inte är nöjd med?

Per.

...och så har han separerat barnen från bakgrunden och taget med stor bländare (F/2.8) för att få behagligt kort skärpedjup. Skärpan är rätt satt och dessutom har han behållit den på ett smakfullt sätt i förminskningarna.

[EDIT Strömgren hann emellan)

...och så har han separerat barnen från bakgrunden och taget med stor bländare (F/2.8) för att få behagligt kort skärpedjup. Skärpan är rätt satt och dessutom har han behållit den på ett smakfullt sätt i förminskningarna.

[EDIT Strömgren hann emellan)

Jo, det har nog en del att göra med skärpan i förminskningarna. Normalt ser jag bara den skärpan när jag tittar i 100% men då ser jag inte hela bilden. Hur behåller man denna skärpan vid förminskningar på ett bra sätt?
Jag hittade förresten ett tips här:
http://www.moderskeppet.se/tips/tips-10-perfekt-skarpa-for-webb/
Finns det fler sätt man kan prova?

Jo, det har nog en del att göra med skärpan i förminskningarna. Normalt ser jag bara den skärpan när jag tittar i 100% men då ser jag inte hela bilden. Hur behåller man denna skärpan vid förminskningar på ett bra sätt?

Du kan lägga på extra skärpa vid export ur Lightroom.

Personligen tycker jag dock att de två bilder du länkar till är överskärpta. Det syns framför allt håret, som blir onaturligt.

Bilderna som sådana bygger (som "alla" bra bilder) på välutnyttjat ljus. Det är inget man kan åstadkomma i efterarbetet.

Du kan lägga på extra skärpa vid export ur Lightroom.

Personligen tycker jag dock att de två bilder du länkar till är överskärpta. Håret blir onaturligt övriga detaljer alldeles för skarpa för min smak.

Ja, det är ju en smaksak så klart. Jag gillar det. Jag brukar lägga på extra skärpa vid export från Lightroom men jag kanske ska prova att "ta i lite mer" och se hur det blir.

Tack

Är det någon som har tips på en bra bok, DVD eller online-bok för efterbehandling av porträtt framför allt eller det kanske är för snävt?

Min tanke gick direkt till att ögonen var uppljusade, men det är givetvis bara en gissning.

Skärpa innehåller ett mått av smak också. För min del så är de två i länkningen inte överskärpta. Men det är lätt att ta i för mycket.

Moderskeppets tutorial just där talar inget om förminskning. De som jag tycker är skickligast på skärpning gör alltid nedskalning i flera steg och skärper något i varje steg - dvs om en bild ska ner från 15-20MP till 1-2. Själv har jag några makron som jag ändrar i då och då - för olika bildtyper "tål" olika mycket skärpa. Generellt så tål naturbilder/landskap mer än tex ett porträtt. I de makron (uppdelade på slutstorlek) jag har läggs ett par kopior över varandra med skärpestegen - på så sätt kan man med opacitetsreglaget (och ev. maskning) se till att skärpan vägs "rätt" enligt sin egen smak (och förhoppningsvis några till :)

Jag använder ACR/PS och inte LR - men jag antar att det går att skapa makron även där.

EDIT: modeskeppet talar ju visst ngt om förminskning, men kanske inte så tydligt ...

Senast ändrad:
...I de makron (uppdelade på slutstorlek) jag har läggs ett par kopior över varandra med skärpestegen - på så sätt kan man med opacitetsreglaget (och ev. maskning) se till att skärpan vägs "rätt" enligt sin egen smak (och förhoppningsvis några till :)...

Aha, ska se om jag kan få till något liknande makro. Först tyckte jag att det kändes krångligt att göra det i flera steg men ett makro löser ju det och att kunna justera med opacitetsreglaget verkar ju smidigt.

Fast man kan ju tycka att det borde finnas något inbyggt i Photoshop för detta. Typ en checkbox när man förminskar bilden som möjliggör att man kan behålla den perceptuella skärpan vid förminskningen. Vill man ha mer kontroll över skärpan hade man kunnat inaktivera funktionen och göra t.ex. som du skrev.

Denna länk kanske kan hjälpa dig på vägen: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/726816/0

Det finns en person där "denoir" (som råkar vara svensk) som har gjort en tydligare mer allmän beskrivning men jag kan inte hitta den posten nu. Han ligger iofs (för min smak) farligt nära överskärpning, men hans bilder får en ofta att tappa hakan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto