** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Efterbehandling av skannade negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Jag har läst någonstans att flera filmtillverkare strävar efter att få ett Gammavärde (vad nu det betyder, har något med kontrast att göra...) på 0,62 och det var ett begrepp som jag sett men aldrig funderat över.

Jag prövade i alla fall att skanna ett negativ som positiv på 2400 dpi och öppnade i bilden i Gimp, där jag inverterade bilden och satte svartpunkten i filmbasen och sedan ändrade jag gammavärdet till 0,62 och avslutningsvis så justerade jag "exponeringen" genom att dra in vitpunkten tills bilden ser bra ut. Sedan tog jag negativet in i mörkrummet och gjorde en kopia rätt upp och ner på ett normalgraderat papper utan att vare sig efterbelysa eller skugga och resultatet blev närapå identiskt.

Vad jag funderar över är om jag tänker rätt när jag ser denna funktion som en möjlighet att underlätta mitt arbete i mörkrummet utan att behöva göra en kontaktkarta, även om jag kommer fortsätta med det för att underlätta arkivering. Behöver negativet ett högt gammavärde så måste jag använda ett hårdare papper och tvärtom om om negativet kräver ett lågt gamma.

/Niklas

edit: Kommer ev lägga in bildexempel på flickr när jag får tid.

Senast ändrad:
Först en liten korrigering. Det är visst ISO standarden som stipulerar att filmen ska hålla sin hastighet vid ett Gamma på 0,62.

Nu har jag skannat negativet och redigerat den efter gamma 0,62 och lagt in det på Flickr: http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/6925165424/in/photostream/

Även Papperskopian är skannad och ligger på samma sida: http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7071243581/in/photostream/

Det verkar onekligen som att det går att använda denna metod för att både hitta rätt exponerings/framkallningskombination och underlätta det vidare arbetet i mörkrummet.

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar