Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterarbete porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

WhyRed

Medlem
Helt otippat har jag snöat in på naturliga porträtt ute, men har funderingar kring hur proffsen tänker kring efterarbetet.

Fungerar 2-veckors regeln? Hade det försvunnit om två veckor kan det redigeras bort. Men sitter ni och plockar bort en finne på 50 bilder?

På privat beställd porträttfotografering, sitter ni och slätar ut hyn och skärper upp ögon? På samtliga foton? Det verkar inne, men tidskrävande.

Det är inne med färgfilter av olika slag, ex varmt urvattnade färger. Gör ni sådant på kunders bilder eller är det "skolfoto-äkthet" som gäller? Eller frågar ni?

Helt otippat har jag snöat in på naturliga porträtt ute, men har funderingar kring hur proffsen tänker kring efterarbetet.

Fungerar 2-veckors regeln? Hade det försvunnit om två veckor kan det redigeras bort. Men sitter ni och plockar bort en finne på 50 bilder?

På privat beställd porträttfotografering, sitter ni och slätar ut hyn och skärper upp ögon? På samtliga foton? Det verkar inne, men tidskrävande.

Det är inne med färgfilter av olika slag, ex varmt urvattnade färger. Gör ni sådant på kunders bilder eller är det "skolfoto-äkthet" som gäller? Eller frågar ni?

ser att ingen svarat här så jag slänger in mina tankar för vad det är värt ;)
Först och främst lyssnar jag alltid med den jag fotar för att höra vad för retusch de önskar. Det är ju ändå viktigast.
Sedan har jag ett arbetsflöde som jag nästan alltid kör oavsett vem som får bilderna med något slags "grund" retusch.
Det innebär borttagning av eventuella finnar och kanske lite finjustering av hyn om det inte är en äldre person med lite karaktärs rynkor vilket jag tycker är fint.
Om jag får hel fria tyglar beror det helt på vad min grundtanke är med bilden. Ska det vara ett stylat porträtt eller liknande retuscherar jag mer. Och då blir det lite mer arbete i både Lightroom och CS för att nå slutresultatet.
Jag använder sällan massa instagram filter etc numera utan satsar kanske mer på kontraster och en egen ton eller något old fashioned eftersom det är så vanligt med dessa filter nuförtiden.
/Mvh Martin.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto