Annons

Efter upphovsrättens utgång? Återpublicering/ Nypublicering

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusWestermark

Aktiv medlem
Efter upphovsrättens utgång? Återpublicering/Nypublicering

Jag har länge gått och grubblat på dethär:
Om en person som gjort flera offentliga verk, tex fotograferat mycket och ställt ut, skrivit en nionde symfoni eller skrivit en uppsjö av böcker, hur fungerar det med återpublicering eller nypublicering av verket efter att upphovsmannen dött?

Jag har koll på att verket skyddas 50 år efter upphovsmannens död eller 70/75 (vilket?) år om det räknas som en viss grad av konstblaha...

Så, som exempel, Mozart. Han har ju skrivit jättemycket "fin" (allt är relativt) musik och fått mycket ståhej kring sig. Nu har han varit död ett tag och man får använda hans noter och material för att spela in och använda musik för såväl privat som kommerciell verksamhet.
Men "vilket" material får jag använda?

Som ett annat, ganska lätt (enligt mig), exempel:
Om jag som fotograf ställe ut bilder på olika museum och dör, samt att museet har min originalfil i högupplösning, så skulle man när upphovsrättstiden gått ut kunna begära filen och använda för whatever.
Men, om en tidning publicerat min bild, kan jag då print-screena den och klippa ut min bild för användning hur jag vill? Det är ju ändå tidningen som har fått tag på och publicerat den. Alltså lagt ner mycket möda på att använda sig utav lagarna som gäller kring dethär.

Och om EMG spelar in en utav mozarts symfonier, då kan jag väl ändå inte köpa skivan och använda låten hur jag vill? Dem har ju trots allt lagt ner enorma resurser på att fixa ihop en hel orkester?

Jag kommer skriva in fler exempel när jag har tid, men nu vill jag mest ha lite diskution.

Hoppas ni förstår frågan? Kanske lite dåligt beskriven, men jag hoppas ni vet vad jag tänker på ..... :)
 
Re: Efter upphovsrättens utgång? Återpublicering/Nypublicering

PontusWestermark skrev:
Och om EMG spelar in en utav mozarts symfonier, då kan jag väl ändå inte köpa skivan och använda låten hur jag vill? Dem har ju trots allt lagt ner enorma resurser på att fixa ihop en hel orkester?
Man får skilja på upphovsrätten till verket och upphovsrätten till inspelningen/framförandet.

För övrigt är det, numera, 70 år som gäller.
 
Mjo, men tex en bild? Man kan ju ändå inte få gå in på google och söka på "old picture" och få upp något där upphovsmannen har varit död i över 70 år och ta vilken bild som helst?

Eller om jag skriver ner mozarts symfonier i en notbok och någon köper den, får man då framföra det materialet hur som helst?
Gäller samma sak om notboken hade gällt Metallica? Där har ju faktiskt inte upphovsmännen dött än? Så då får man inte framföra verket?
Men det är ju samma person som skrivit ner båda?

T_T
 
Vem som har skrivit ner noterna spelar ingen roll. Noterna är ju desamma i alla fall. Det förändrar alltså inte upphovsrätten till musiken.

Däremot får man inte t ex fotokopiera en bok med noter till Mozarts symfonier. Utgivaren äger rätt till just detta verk, på samma sätt som att den som ger ut en inspelning med musiken äger rätten till just den inspelningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.