ANNONS
Annons

Efter foto i regn, och annan väta...

Produkter
(logga in för att koppla)

Albert K

Aktiv medlem
Hej,

Jag hittade lite andra trådar om hur man skyddar kameran när man fotar i regn. Jag använder plastpåsar och paraply, och silica gel påsar i kameraväskan. Men sen då...

Hur vårdar man bäst sin systemkamera då man har varit ute och fotat i regn. Även om man skyddar kameran under tiden man fotar ute så kryper regnet och fukten in innanför plastpåsar, väskor och allt annat. Speciellt om man varit ute en längre tid. Bör man lufta kameran på något speciellt sätt? Typ ta av objektivet och öppna bakstycket??? Eller räcker det med att bara ta ur kameran ur kameraväskan om inga allvarligare incidenter har inträffat?

Jag antar att canon eos 300V (som jag har) är känsligare för fukt än mer avancerade modeller...

Tack för tips och svar!

MVH,
Albert (som precis varit ute i ösregnet med kameran)

Nytt försök

Hej!

Jag undrar fortfarande... Eftersom min fråga har blivit läst 130 ggr så finns det säkert intresse i frågan/svaret. Fortfarande ingen som har något tips?

Beror på hur mycket regn den har utstå, men jag brukar ta av objektiv å ev. blixten.

Sen får allt stå å dra sig nån timme. Ingen aning om jag gör som man ska men mina grejer funkar fortfarande.

Din kamera och regn och annat vatten är som du har förstått ingen bra mix. Yrkeskameror är i regel så pass tätade att måttligt regn inte är någon fara. Hur det är med din modell vet jag inte.

Jag skulle föreslå att du så snart du kommer inomhus torkar av allt synligt vatten från kameran ordentligt och låter den sedan stå så luftigt som möjligt. Att ta av optik, eventuell avtagbar sökare etc kan kanske vara en fördel men se först bara till att inget vatten då hittar in den vägen!

Om kameran inte upplevs som särskilt tät kanske det även är värt att tänka på att "dutta" med handduk/papper när du torkar av kameran för att inte "dra" ner vatten i springorna.

I den mån du förflyttar din kamera från varmt till kallt är det även värt att tänka på den fukt som kan uppstå pga kondens. Medan du är kvar ute, stoppa ner kameran i en plastpåse som du försluter med en knut eller liknande. Låt sedan kameran vara kvar i påsen ett par timmar inomhus och därmed långsamt uppnå varmare temperatur. Annars riskerar du att det blir fukt i kameran bara pga för hastig temperaturskiftning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar