Annons

Efter E-infinity, var handlar man nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Nu när Brexit och därmed importmoms är ett faktum, finns det andra tillförlitliga butiker med riktigt bra priser att beställa ifrån inom eu?

Obs måste gå att få tag i butiken för support etc. i likhet med e-infin.

Vilka tips har ni?
 
Det finns liknande butiker i t.ex. Frankrike och Irland. Sök på Ebay.
Söker efter erfarenheter här i forumet. Har hört talas om flertalet t.e.x rhinocamera, mydigitaland m.fl. men mycket svårt att veta hur kundservice etc upplevs och prisnivåerna brukar ligga lite högre. E-infin hade väldigt bra kundservice i min erfarenhet, så det kändes tryggt att handla där.
 
Söker efter erfarenheter här i forumet. Har hört talas om flertalet t.e.x rhinocamera, mydigitaland m.fl. men mycket svårt att veta hur kundservice etc upplevs
Om kundservice är en parameter som är viktigt (för dig), då skulle jag undvika Rhinocamera, utifrån de erfarenheter några skribenter här på forat har haft efter att handlat därifrån. Det finns en tråd som handlar om erfarenheten av att handla från just Rhinocamera.

Kan ju lägga till att jag hörde på nyheterna att Gibraltar, (som ju tillhör England), fortsättningsvis skall tillhöra Schengens frihandelsområde och det är på Gibraltar Rhinocamera huserar, om jag inte fått det om bakfoten.

Men om du överväger att handla från just Rhinocamera, då kommer vi tillbaka till detta med kundupplevelse och kundservice. Vad man kan hoppas på är att E-infinity öppnar en filial på Gibraltar, då den Europeiska marknaden troligtvis är allt för stor för att man vill avstå från den (?).

Det var mina funderingar till frågeställningen.
 
Jag har mailat E-infinity med frågan hur dem tänker agera efter Brexit för att behålla sina EU kunder. Inväntar eventuellt svar.
 
Det hela bygger väll på handelsavtalet mellan HK och UK och på den vägen "läcka" ut prylarna i EU, och med brexit så försvann ju hela moms-fördelen. Så övriga EU-konkurrenter kommer ju inte kunna nå det som varit och sannolikt ligga runt 15-20% dyrare än E-infinity.
Parentes. Köpte min A7rIV via Ebay Italien (Kashashop, som jag visste var en del av E-infinity) , varan t.o.m angiven som lokaliserad i Italien. Har för mig den var 1600 billigare än E-infinity. Beställde, betalade...och fick leverabsbekräftelse, bild och slutligen leverans från E-infinity UK. Man kan ju undra vad den tydliga prisskillnaden berodde på. Visar att merparten av gråimport-navet i EU var UK-HK trading
 
Jag fick snabbt svar. Bara att handla som förut :

On Sun, Jan 3, 2021 at 11:38 PM E-Infinity Store Message <[email protected]> wrote:
Hello!
What are your thoughts after Brexit? Will you relocate your business from the UK to retain your EU customers!

My best regards, Åke Bergqvist Sweden!

Hi Åke,

Thank you for your email.

No worries, we'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse from the 1st of January so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity
 
Senast ändrad:
Jag har också försökt luska lite i detta.

Det finns liknande butiker i t.ex. Frankrike och Irland. Sök på Ebay.
De eBay säljare som visar att de ligger i t.ex. Irland eller andra länder har jag frågat vart dom skickar deras kameror ifrån. 3 av 3st Irländska säljare har sagt att deras produkter skickas från UK. En säljare i Tyskland har också svarat med att det skickas från UK.

Jag fick snabbt svar. Bara att handla som förut :

On Sun, Jan 3, 2021 at 11:38 PM E-Infinity Store Message <[email protected]> wrote:


Hi Åke,

Thank you for your email.

No worries, we'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse from the 1st of January so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity

Gäller det även importmoms?
Så som jag förstår det på tullverkets hemsida så kommer vi fortfarande kunna beställa "som vanligt" utan tull eller andra myskon. Men när vi tar emot det så blir det en extra avgift på 25% för importmoms (import VAT, ej duties/customs).

Är inget proffs, men jag tänker att VAT =/= duties/customs som innebär tullavgifter.
 
För övrigt har jag också kikat på svenska hemsidan "Panprices" som listar bland annat en tysk eBay försäljare.
1609756908838.png
Tänkte att Tyskland ska vara med i EU, och därmed ingen importmoms eller andra avgifter.

Lade en beställning och kontaktade dem sedan i efterhand. Då sa de att produkten skickas från e-infinity i UK... Skräll. Får se huruvida denna diskussion tar sin väg med Panprices.
 
Beställde ett musiktillbehör från en tyskt butik och till min förvåning var momsen 25%. Men totalpriset var attraktivt trots allt. De skickade med DHL från Tyskland till Malmö och sen tog PostNord över. Ett dygn i Tyskland och tre dygn från Malmö till Göteborg. Tidigre beställningar har gått med DHL hela vägen till utlämningsställe i Göteborg. Är detta något nytt som skall fortsätta. Frakten var väldigt billig. 99 kr för ett 10 kg tungt stort paket.
 
Köpte en Canon 6 Dll från Cyberphoto tillsamans med ett Sigma 70mm macro. Fick paket första vardagen efter beställning. Inget magont. Betalade 17980:- inkl avdragbar momspå 3596:-.Gick för första gången in på E-infinity och såg till min fasa att notan skulle hamna på 17 325,60:-skr. Så om man momsar i Sverige så blir det ju en ren förlust att handla hos E-infinity. Momsar man inte så tjänar man i mitt fall ca 650:-.Så det är skillnaden man får leva med.
 
Beställde ett musiktillbehör från en tyskt butik och till min förvåning var momsen 25%. Men totalpriset var attraktivt trots allt. De skickade med DHL från Tyskland till Malmö och sen tog PostNord över. Ett dygn i Tyskland och tre dygn från Malmö till Göteborg. Tidigre beställningar har gått med DHL hela vägen till utlämningsställe i Göteborg. Är detta något nytt som skall fortsätta. Frakten var väldigt billig. 99 kr för ett 10 kg tungt stort paket.

Är det en större handlare (Thomann?) så är de skyldiga att ta ut svensk moms vid försäljning. Då drar de av de tyska momsen (18% tror jag) och lägger på den svenska.
 
Beställde ett musiktillbehör från en tyskt butik och till min förvåning var momsen 25%. Men totalpriset var attraktivt trots allt. De skickade med DHL från Tyskland till Malmö och sen tog PostNord över. Ett dygn i Tyskland och tre dygn från Malmö till Göteborg. Tidigre beställningar har gått med DHL hela vägen till utlämningsställe i Göteborg. Är detta något nytt som skall fortsätta. Frakten var väldigt billig. 99 kr för ett 10 kg tungt stort paket.
Jag tror att det finns två delar av DHL i Tyskland. Den ena är samma som DHL här och då skickas det med DHL hela vägen. DHL är också tyska posten och när det skickas med den delen så tar Postnord över.
 
Jag kollade lite på E-infinitys site och hittade detta:
"European Union - We expedite our orders from our UK warehouse via Royal Mail, DPD, DHL or UPS. The handling time for an order takes around 2-3 working days typically. You will receive your purchase usually on the 4th - 10th working day after your payment is credited to our account. We assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives."
 
Folk har ju beställt och visat i e-infinity tråden att det fortfarande går lika bra som innan. Då e-infinity skickar från Nord Irland.

 
Någon som fått leverans från E-infinity via UK eller Nord Irland, med eller utan momspåslag ? (Efter Brexit)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.