ANNONS
Annons

Efter 1D Mark II N?

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Jag går i tankarna om att byta upp mig från min 1D Mark II N, men vet inte åt vilket håll jag ska gå. Skulle jag sälja huset så skulle prislappen ligga på 5.000:- och därefter kanske jag kan skrapa fram ytterligare mellan 1.000:- och 2.000:- för att lägga på ett nytt hus.

Gillar
  • Känslan i handen
  • Vertikalgreppet
  • Hastigheten (8,5bps)
  • 2,5" skärmen
  • Allvärdersskyddet
  • APS-H-sensorn (ju större ju bättre)

Gillar inte
  • ISO-bruset över ISO 1250
  • Tyngden
  • Menysystemet

Nästa steg i 1-serien blir ju 1D MkIII som du får begagnad för drygt 10.000. 1Ds MkII går att få runt 8.000 kr men den är ju betydligt långsammare (och inte modernare än den du har).

Annars, om du vill fortsätta med Canon och givet vad du skrivit på plus-sidan med din nuvarande kamera vet jag inte om det finns så många alternativ.

...och därefter kanske jag kan skrapa fram ytterligare mellan 1.000:- och 2.000:- för att lägga på ett nytt hus.
Jag förstår ärligt talat inte hur du ens kan fundera på att byta om du har så ansträngd ekonomi. Varför inte spara några månader och göra en ordentlig uppgradering istället? Och då menar jag inte nödvändigtvis till något jättedyrt, men naturligtvis kommer kameror av liknande art som den du redan har att vara ungefär lika mycket dyrare som de är modernare, om vi snackar begagnat.

Klarar du dig med lägre bildhastighet så går 5D MkII för nedåt 11 lök nu har jag sett. Och när du sparat ihop pengarna så har den säkert sjunkit ännu mer, särskilt om det kommer en MkIII under tiden:)

Menysystemet är lika dåligt på 5D, Huset kommer väga ungefär lika mycket om han vill ha ett vertikalgrepp på (som för övrigt är uselt utformat på 5D) och jag är tveksam till att 5D skulle prestera bättre på ISO1600 än 1D Mk II.

Nej, menysystemet är inte lika dåligt (krångligt) med tvåknapparstryck etc.
ISO ÄR Bättre, har själv haft båda dessa husen tidigare, 1D Mark IIN som reserv nu.
Sedan tyckte han huset var för tungt, därav 5D som alternativ inom budgeten.

Du kanske har andra erfarenheter och det jag skriver är mina egna.

/Julle.

Senast ändrad:
Jag går i tankarna om att byta upp mig från min 1D Mark II N, men vet inte åt vilket håll jag ska gå. Skulle jag sälja huset så skulle prislappen ligga på 5.000:- och därefter kanske jag kan skrapa fram ytterligare mellan 1.000:- och 2.000:- för att lägga på ett nytt hus.

Gillar inte
  • ISO-bruset över ISO 1250
  • Tyngden
  • Menysystemet

Ja, allting är ju kompromisser. Och efet vad jag har läst av de andra deltagarna på detta forum så verkar det som att den perfekta lösningen inte finns till dina önskemål.

Men här har jag en kamera som klarar två av dina "Gillar inte" och samtidigt håller din budget.

Tyngd och menysystemet löser vi med en...
Casio Exilim

Isobruset får du nog leva med.

För den tusenlappen du vill lägga ut så blir nog inte valen så många.
Behåll din nuvarande tills du har råd med något vettigare som verkligen gör den skillnad du är ute efter.

ca 2/3steg

Menysystemet är lika dåligt på 5D, Huset kommer väga ungefär lika mycket om han vill ha ett vertikalgrepp på (som för övrigt är uselt utformat på 5D) och jag är tveksam till att 5D skulle prestera bättre på ISO1600 än 1D Mk II.

Eftersom det är exakt samma sensor i de båda kamerorna med den skillnaden att sensorn i 5D är ca 60 % större (de är skurna ur samma våffla) så är bruset ca 2/3 steg bättre i 5D. Fotar frågeställaren med tele och bruka beskära sina bilder är det dock meningslöst att byta. Har själv en markIIN och börjar fundera på en uppgradering till fågelfotandet trots att jag har 7D. Tycker jag ofta får bättre bilder med markII:an + en 1,4 konverter än vad jag får med 7D utan konverter. Vill frågeställaren inte köpa en 1D MarkIV så anser jag att det inte finns någon uppgradering att tala om (Kanske en beggad 7D skulle kunna vara ett alternativ - då kan man få lång räckvid utan konverter och kunna fota upp till 1600/3200 iso utan att få ett alltför besvärligt brus). Skillnaden mellan ID markII och mark III är knappt märkbar.

Om man får tänka lite högt ... jag tycker nog att Mark III har märkbart bättre bildfiler än Mark II, klart värt ett byte. Även för det nyare menysystemet, om man tycker Mark II är för jobbigt. Men, å andra sidan så har den ju plågats av en del fokusproblem som om man har oturen att få ett sådant exemplar jag har snabbt gör bilderna sämre på grund av att fokus ligger lite fel. Allmänna meningen på nätet är väl att Mark II har ett mer pålitligt AF-system. Själv skulle jag inte rekommendera en uppgradering till Mark III av det skälet, men då är jag ju inte opartisk på grund av mitt mindre bra exemplar, många andra tycker mycket bra om den kameran. Mark IV är helt utanför budgeten så det känns ju inte aktuellt att föreslå den då. Kvar blir 5D då, och den rekommenderar man nog bara om man i huvudsak fotograferar stillasittande saker, AF är inte så bra om man är van vid 1D-husen.

Så, kanske man får hålla med Martin, spara lite (mycket) mer pengar och gör en rejälare uppgradering senare?

Senast redigerad av en moderator:
Ok

Håller inte med om att skillnaden är knappt märkbar.
Mk III har bättre menusystem, bättre ISOegenskaper, ger bra bilder på Iso 3200, 10bps och bättre batteritid.

Är med dig. Uttryckte mig dåligt då jag menade bildkvalitet inom området upp till 800 ISO. Givetvis har du helt rätt med det punkter du pekar på! Batteriet suger verkligen i kyla på 1DMKII. Och menysystemet ska vi inte bara prata om. Däremot týcker jag att AF i MKIIN är grymt pålitlig och slår tex den nyare AF:en i 7D med kilometerlängder. (Kanske inte mycket att jämföra med eftersom AF i 7D är ganska nervös vilket många ägare fått uppleva då det är standard att kasta 80 i en bildserie pga dålig fokus).

Senast ändrad:
Menysystemet är lika dåligt på 5D, Huset kommer väga ungefär lika mycket om han vill ha ett vertikalgrepp på (som för övrigt är uselt utformat på 5D) och jag är tveksam till att 5D skulle prestera bättre på ISO1600 än 1D M
k II.

Det låter som du uttrycker åsikter om kameror som du antagligen inte har ägt. Det sätt du uttrycker dig på tuýder på att du förmodligen inte ens har provat dessa 2 kameror.
För den som ägt båda dessa kan tala om att menysystemen är totalt olika.
Tyngden utan batterigrepp är också väsenskild. Varför skall man ha ha batterigrepp på en kamera om man inte skjuter ständiga porträtt objekt som ofta sportfotografer gör under långa perioder.
Då ofta på enbenstativ med tunga objektiv.
Att vinkla upp handen för att ta några porträtt bilder med ett normal objektiv är inte ansträngande.
Tror snarare att många amatörer hänger på batterigrepp för att få kameran se mer professionell ut.
Så länge man skjuter handhållet är det ingen stor skillnad.
Sedan är det stor skillnad på filerna från 5D och 1DMKII där 5D ligger långt före.
Att det sedan finns saker som hastighet och AF som man tappar får man ta med i beräkningen.
Det går att ta sportbilder också med 5D men är det det som är ens intresse så skall man nog satsa på en annan kamera.
Är man istället intresserad av natorfoto, (glöm fåglar), portärr street photography, resefoto och så vidare så är det en utmärkt kamera
Problemet med AF har oftast överdrivits. Det är inte dåligt men inte heller bra för sportfoto.
Sedan träffar det skärpan lika bra som en 1D.

Jag själv har en Mark III också som ger underbara bilder.
De som har problem med "mirrorboxen" kass AF, får lämna in husen för kostnadsfri åtgärd hos Canon.

Bodies with serial numbers 501001 through 546561 are said to be affected, and Canon are preparing to offer free repairs from late November.
If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could contain one of the AF mirrors with the adjustment problem.

Min Mark III har högre serinummer.
Men om man har en Mark III:a i spannet mellan numren kan man ringa Canon och kolla om huset varit inne på check.

MVH Julle.

Senast ändrad:
Det låter som du uttrycker åsikter om kameror som du antagligen inte har ägt. Det sätt du uttrycker dig på tuýder på att du förmodligen inte ens har provat dessa 2 kameror.
För den som ägt båda dessa kan tala om att menysystemen är totalt olika. .

Jag äger fn 1Ds Mk II (som har liknande menysystem) har nyligen sålt min 5D och har provat 1D Mk IIn och dess menysystem. De är mycket riktigt olika, men fortfarande usla jämfört med modernare kameror. Du är dessutom pinsam som tycker det är värt att spekulera i och påstå att jag inte vet vad jag pratar om.

Tyngden utan batterigrepp är också väsenskild. Varför skall man ha ha batterigrepp på en kamera om man inte skjuter ständiga porträtt objekt som ofta sportfotografer gör under långa perioder.
Då ofta på enbenstativ med tunga objektiv.
Att vinkla upp handen för att ta några porträtt bilder med ett normal objektiv är inte ansträngande.
Tror snarare att många amatörer hänger på batterigrepp för att få kameran se mer professionell ut.
Så länge man skjuter handhållet är det ingen stor skillnad.

Om du istället för att leta fel i mitt inlägg hade läst trådskaparens hade du möjligen kunnat uppfatta att vertikalgreppet var en av de saker han ville lyfta fram som positivt med den kamera han har. Därför är det knappast särskilt märkligt att göra en relevant jämförelse med ett grepp monterat på 5Dd vad gäller vikten?

Till sist, om jag nu kan anses kvalificerad att lämna mina åsikter efter att ha redogjort för min erfarenhet av dessa kameror, skulle jag vilja säga att jag tror att du (TS) skulle bli grymt besviken av ett byte från 1D Mk IIn till 5D givet vad du skrev i ditt originalinlägg. Jag håller med om vad någon annan skrev att det nog vore bättre att spara lite längre och göra en rejälare uppgradering, kanske till 1D Mk III.

Mvh,
Fredrik

Skulle jag sälja huset så skulle prislappen ligga på 5.000:- och därefter kanske jag kan skrapa fram ytterligare mellan 1.000:- och 2.000:- för att lägga på ett nytt hus.

Fatta tack. Han uppger sin budget!!!

Annars hade jag rekommenderat 1D X, med en masssa L gluggar.
Varflör inte två hus? Alltid bra att ha ett reservhus, eller?

Han uppger sin budget, anpassa er efter det, det har jag gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar