Annons

Efke-rullfilm krullar sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
De senaste sändningarna av Efkes 120-film har en tendens att krulla sig. Den torkar till en "korv". Ytterst irriterande då negativen inte ligger plant i negativhållaren för förstoringsapparaten. Har inget glasat negativinlägg.

Enligt Photax känner Fotokemika, som gör Efke till problemet, och jag har även mailat Fotokemika. Hoppas det löser sig, för det är mycket fina filmer i övrigt.

Prova att rulla filmen baklänges (det vill säga med emulsionen utåt) och lämna den så i några dagar.

Jag tycker om Efkes filmer pga dess emulsion men tycker inte om plastbasen som den är gjuten på. Som du säger krullar den ihop sig, men för mig krullade den sig inåt, ok inte direkt krullade men vikte sig inåt och plasten kändes ganska hård. Det hjälper iofs att klippa ner den och stoppa filmen i pärmar några veckor, men det är en föga tröst då man vill göra förstoring på en gång. Iofs går det, särskilt om man har glasade negativhållare.

Jag märkte också att R25 och R50s filmbas gärna vilje bli lite röda/rosa vilket var störande. Det borde påverka kontrasten vid variabelt papper. Jag har nämnt det här till Photax flera gånger och enligt dem håller kroaterna på att ta fram en ny filmbas...

/es

Nja, det är inte samma typ av rödfärgning som Tmax-filmerna brukar få, med dessa rekommenderas en betydligt längre fixtid än vanliga filmer. Enligt Photax är Efkes röda/rosa ljusgårdsskiktet (anti-halo layer). Men jag har även märkt att det rosa tenderar att blekna bort efter några veckor. Iofs kan det vara fixeringen, kanske ska prova ett annat fix eller fixa dubbla tiden och se hur det blir.

/es

Ilford Pan F Plus har liknande korn och skärpa som Efke R25, så jag ska använda den tills vidare.

Förut hade inte Efke problemet med "krullning" så de har väl en annan filmbas just nu. De köper väl in den någonstans ifrån.

Spolarna för 127-filmen tillverkas visst inte längre, så Efke använder visst begagnade spolar, och filmen rullas på dem för hand. Därför har de gått upp i pris. Men det är det värt att betala för att få använda min Rolleiflex 4x4. Synd att inte R50 finns i 127 längre. Det är ju ett mindre bildformat, så kornet är ju viktigt.

Har du sett att www.fotoimpex.de även säljer diafilm i 127-formatet? Klart värt att testa. Bilderna kan du sedan rama in i passande ramar som bla Gepe säljer och sedan köra dem i vanlig diaprojektor för småbild!

/Erik

Sumpen skrev:
Har du sett att www.fotoimpex.de även säljer diafilm i 127-formatet? Klart värt att testa. Bilderna kan du sedan rama in i passande ramar som bla Gepe säljer och sedan köra dem i vanlig diaprojektor för småbild!

Tack för informationen!

Fotoimpex hade en förfrågan om intresset för diafilm i 127 härom året, och jag mailade mitt intresse. Roligt att höra att filmen nu finns att köpa. :)

När jag köpte en Rolleiflex 4x4 för några år sedan fick jag med en bunt Gepe-ramar för 4x4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar