Annons

Efke PL 25 Ort och Tenetal Dokumol

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalmann

Aktiv medlem
hej, jag undrar om någon har provat att fota med Efke PL25 Ort och isf vad ni fick för resultat. Är speciellt intresserad av kombination av denna film tillsammans med Tenetal Dokumol framkallare. Jag har inte hittat någon info om konc. eller tid för framkallning så om någon har bra tips vore det fint.

Mina tester på denna film var lite si sådär, då en uppsättning blev repiga (av sqeegee eller svamp), medan den andra uppsättningen blev lite fläckig eftersom jag lät bli att torka av den efter sköljning.

Jag har läst att filmen saknar skyddsskikt och därför är extra känslig, och att man inte ska använda stoppmedel utan endast skölja i vatten innan fix (låter mysko). Någon som har bra tips på hur man är "skonsam" mot den?

Är du ute efter väldigt hög kontrast?

Jag har experimenterat med PL25 Ort och katekolframkallare för låg kontrast och fick normal kontrast. Med Rodinal fick jag lite högre kontrast, men med gråskala. Med Dokumol lär du få mycket hög kontrast.

Yes, mkt hög kontrast är tanken.

Hur gick det för dig i övrigt med hantering av filmen?
Vad använde du för stopp?
Hur lät du fiomen torka?

Jag brukar ge alla filmer ett bad i vatten med några droppar vätmedel innan det är dags för tork, men jag har mjukt vatten som inte brukar lämna torkfläckar. Annars är nog destillerat vatten att rekommendera, eftersom det är fritt från kalk. Vet inte om det skulle hjälpa med vattenfilter på kranen?

Var har du för storlek på filmen? Eftersom jag bara experimenterade och använde 9x12 och 6,5x9 så räckte det att luta bladfilmen mot bägare/mätcylindrar medan de torkade. För att undvika att det samlas vatten på botten så kan man ha ett papper under som suger upp det.

Det stämmer att vattenskölj som stoppbad är säkrast. Den basiska framkallaren gör emulsionen mjuk, medan det sura stoppbadet drar ihop den något. Då finns det risk för så kallade "nålstick" (pinholes) där små "prickar" av emulsionen släpper.

Om man använder en framkallare med karbonat som accelerator så riskerar man bubblor i emulsionen om man har surt stoppbad, eftersom mängder av koldioxid bildas. Jag förstörde en rulle Efke R50 på det viset. Intressant lärdom, dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar