produkterna som du nämner fungerar och fungerar inte. damm är något som måste angripas på bred front. när jag får din fråga av mina kunder brukar jag dra nedanstående lista.
det enda som jag avråder ifrån är egentligen tryckluft. om man blåser på ett negativ kan man med luftstrålen skapa mer statisk laddning än tidigare, man kan ibland se hur dammet riktigt hoppar på neget. dessutom flyttar man bara upp skiten i luften, den dalar strax ner igen.
1-städning med våttorkning
2-släta ytor som man lätt kan torka av
3-inga hyllor där damm kan samlas, måste man hs hyllor använd näthyllor eller bättre, skåp med dörrar typ köksinredning
4-se till att luftfuktigheten är över 45%, helst 50-55% relativ fuktighet..Claes ohlsson säljer enklare fuktighetsmätare som efter kalibrering fungerar bra.
5-hantera så lite material som möjligt som kan ge fiber i mörkrum och labutrymme
6-det säljes utmärkta elektrostatiska luftfilter som gör underverk "lokalt"
7- om det finns AC eller annan luftbehandling med filter, rensa filterna. t.ex. en liten kylfläkt till datorns nätdel drar igenom flera m3 luft/timme!
8-Använd kläder i naturmaterial som sköljes med ett bra antistatisk sköljmedel. använd fuktighetsgörande hudkrämer, torr hy i samband med syntetiska material förvandlar vem som helst till dammspridande högspänningsgeneratorer.
9- luftfuktning kan ske genom att hälla vatten på en matta(testat), enklare luftfuktare från ngn 1000 lapp till våldsamma anläggningar i ventilationssystem. tänk på att inte köpa piezo fuktare, dom skickar inte bara ut vatten i luften utan även alla mineraler.
allt ovanstående inriktar sig på att samla upp dammet innan det kommer på negativet.
punkterna 1-3,5,7 i princip kostnadsfria
4. någon hundralapp om jag minns rätt
6. ca 3000:-
9. 900:- till botten av plånboken