Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Effekt i Ps/Lr i stil med softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Finns det någon effekt i Ps eller Lr som man kan lägga in i efterhand på tex porträtt, för att få en "softbox"-känsla i bilden?

Jag har ingen egen studio hemma utan kör lite budgetalternativ. En vit vägg, kamera på stativ och vanliga golvlampor som jag riktar mot personen i fråga. Blir inga jättegrymma bilder, men det duger tills jag har råd med bättre grejer. Därför vore det grymt om man kunde redigera bilderna i efterhand så dom ser lite mer studio-tagna ut. I Lr har jag provat att lägga in extra exponeringsljus som kommer från olika håll , men det blir inte samma mjuka ljus som med softbox.

Andra kommer säkert svara bättre för jag är ingen expert, men det bästa budgetalternativet jag kan är det berömda fönsterljuset. Svårslaget och svårefterhärmat med artificiellt ljus.

Du behöver en större ljuskälla för att få mjukare ljus. Det kan räcka med lite vitt tyg framför en lampa eller studa ljuset i frigolit eller vägg.

Att försöka i efterhand att ändra ljuset är det inte mycket på ( tycker jag som ändå gillar att ändra saker i efterhand ).

Helst skulle du köpa ett billigt studioblixtset, finns från 1995:- för två stativ, två studioblixtar och softboxparaplyer.

Du behöver en större ljuskälla för att få mjukare ljus. Det kan räcka med lite vitt tyg framför en lampa eller studa ljuset i frigolit eller vägg.

Att försöka i efterhand att ändra ljuset är det inte mycket på ( tycker jag som ändå gillar att ändra saker i efterhand ).

Helst skulle du köpa ett billigt studioblixtset, finns från 1995:- för två stativ, två studioblixtar och softboxparaplyer.

oj, bara 1995:- för allt det? var?? :O

Visst räcker det för en hemmastudio, både för helkropp och porträtt. ( ws är inte detsamma som w )
Det ger ca f8 på två meters avstånd från modell, med transparenta paraplyer ( ISO 100 ).

Sen finns det 1000 sätt att ljussätta på, med EN blixt eller hur många som helst.

ANNONS