Annons

Efektivt rezise konverter TIF till JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Jag fotograferar mellanformat och skannar in negativen med en Epson V700 i full upplösning 6600 dpi för att få in högsta möjliga optiska upplösning.
Efter det så drar jag ner storleken till 2300 dpi vilket är den effektiva dpi för skannern.
Tills nu så har det gått väldigt bra med Paint shop pro men nu när jag fotar 6*9 negativ i färg så vill den inte vara med längre.
Jag kan inte öppna fotonen och de tar ca 950mb innan bearbetning.

Jag vill alltså hitta ett helst gratis program som kan konvertera mina tif bilder från 6600dpi till jpg 2300 dpi.
Någon som har några erfarenheter av bra konverters?

MVH
Fredrik

Kan du använda tex www.imagemagick.org ? Med Linux vet jag att det skulle gå att automatisera väldigt långt, så att du kan få en hel mapp med bilder behandlade genom att ge ett enda kommando.

Imagemagick-sviten fungerar excellent på Windows också, och är klippt och skuret för just automatisering. Jag har många schemalagda jobb hos kunder som kör mogrify och konvertering på kataloger med tusentals bilder varje dag. Kräver väl då att man känner sig bekväm med kommandoraden, men med den lilla tröskeln överkliven är det oslagbart.

Hej
Tackar stort för dessa tips!
Jag skall testa dem när jag kommer hem.
Jag är inte obekant med kommandorader så länge det finns lite instruktioner hur man gör.
Återkommer med resultat!
Kommer fota fullformat snart och då kommer det inte funka att göra som jag gör i dag.

Kan du inte skanna i lite lägre upplösning om nu skannern ändå inte klarar av full upplösning egentligen? Det låter ju som att det sker två skalningar idag (en i skannern och en av dig).

Mvh, Micke

Kan du inte skanna i lite lägre upplösning om nu skannern ändå inte klarar av full upplösning egentligen? Det låter ju som att det sker två skalningar idag (en i skannern och en av dig).

Mvh, Micke

Jag kan ha fel men vill man få ett optisk dpi på 2300 så måste man skanna in i 6600 dpi.
Se testet nedan. Det är väldigt få skanners som klarar mer än 40-50% effektivitet. Går man in på en riktig filmskanner så blir de mer effektiva men mycket dyrare när det rör sig om mellanformat.

http://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV700Photo.html

Datorn

Det är inte så att problemet är för lite RAM-minne? Vissa program är mer känsliga än andra. Bara en gissning. Det låter som gigantiska filer! Många äldre datorer har problem och segar med Nikons800´s filer på under 40 Mb). Har du provat att interpolera upp till en lika stor fil i ditt program och se om det går att behandla den?

Jag kan ha fel men vill man få ett optisk dpi på 2300 så måste man skanna in i 6600 dpi.
Se testet nedan. Det är väldigt få skanners som klarar mer än 40-50% effektivitet. Går man in på en riktig filmskanner så blir de mer effektiva men mycket dyrare när det rör sig om mellanformat.

http://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV700Photo.html

Mycket tveksam till om du får bättre kvalitet på så sätt. Max upplösning hävdar Epson är 6400 ppi. Jämför jag utskrifter gjorda i A3 från mellanformatsneg kan jag inte se någon skillnad mellan 6400, 3200 eller 1600 ppi. Filstorleken blir dock rätt annorlunda ;-)

Tillägg bara: Har meckat med lite olika förminskningsalgoritmer och tyckte jag fick riktigt bra resultat med algoritmen "Sinc". Den finns i t ex Mogrify som är ett kommandoradsbaserad litet kanonprogram:
http://www.imagemagick.org/www/mogrify.html

(det finns säkert fina GUI till den också eller om man gör ett eget script som fixar bilden med bara ett högerklick i valfri filhanterare)

Jag vill alltså hitta ett helst gratis program som kan konvertera mina tif bilder från 6600dpi till jpg 2300 dpi. Någon som har några erfarenheter av bra konverters?

ImageMagick

Den kan konvertera större bilder än de flesta bildbehandlingsprogram eftersom den inte behöver allokera videominne för att visa bilden på skärmen. Den bara konverterar bildformatet och skriver det till en ny fil. Sen kan den göra diverse tricks med bilderna också.

Tack ska kolla lite med dessa!
Rent teoretiskt tycker jag det låter troligt att det blir bättre om man gör såhär.
Epson klargör att den har en digital maxuplösning på 6600 dpi. I tester så visar det att den endast kommer upp i cd 35-40% av dessa rent optiskt om man kontrollerar detaljerna.
Sänker man upplösningen till 2300 direkt så skannar den fortare och den optiska upplösningen sjunker du till ändå lägre nivåer.
Om detta gör någon väsentlig skillnad i verkligheten kan man dock diskutera, helst skulle jag vilja köpa Reflectas mediumformatskanner men orkar inte slänga upp de pengarna.

Jag scannar själv film/dia i 7200 och låter programmet Vuescan spara en bild med förminskningsfaktorn 2.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto