Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF400 slitna lameller

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalambivalens

Aktiv medlem
Jag har en gammal EF400 f2.8 L-glugg (första modellen) vars lameller börjar se slitna ut på ytorna. Alltså själva kontakterna (med risk för att jag blandar ihop begreppen).
Den levererar fortfarande fantastiska bilder och AF fungerar bra. Vad jag förstår så servar inte Canon såhär gamla gluggar? Vet ngn om det är möjligt att byta ut/fräscha upp lamellerna? Eller om det ens är ett problem att de är slitna?

Nu vet jag inte riktigt om du menar bländarens lameller eller kontakterna på objektivfattningen. Men att något ser slitet ut behöver inte innebära så mycket. Funkar det så funkar det.

Bländarlameller med slitmärken är vanligt. Om de skulle krångla kanske det går att plocka isär och få dem att funka igen. I värsta fall får du leta efter reservdelar på Ebay.

Kontakterna i objektivfattningen är mer standard och kanske är lättare att fixa.

i vilket fall är tror jag att du får vända dig till någon mindre fristående verkstad som inte har så blodigt högt timarvode och som kan tänka sig att serva gluggen utan att ha tillgång till alla reservdelar som skulle behövs för att kunna ge garanti på servicen. Jag har hört att Canon-verkstäder avböjt jobb för att de inte haft tillgång till alla reservdelar.

Nu vet jag inte riktigt om du menar bländarens lameller eller kontakterna på objektivfattningen. Men att något ser slitet ut behöver inte innebära så mycket. Funkar det så funkar det.

Bländarlameller med slitmärken är vanligt. Om de skulle krångla kanske det går att plocka isär och få dem att funka igen. I värsta fall får du leta efter reservdelar på Ebay.

Kontakterna i objektivfattningen är mer standard och kanske är lättare att fixa.

i vilket fall är tror jag att du får vända dig till någon mindre fristående verkstad som inte har så blodigt högt timarvode och som kan tänka sig att serva gluggen utan att ha tillgång till alla reservdelar som skulle behövs för att kunna ge garanti på servicen. Jag har hört att Canon-verkstäder avböjt jobb för att de inte haft tillgång till alla reservdelar.

Tack för svar!
Jag menar såklart kontakterna i objektivfattningen. Vet inte varför jag har fått för mig att de kallas lameller...

Men, kontakterna är alltså en mindre operation?

Fungerar de så fungerar de

Om allt funkar så är det inget problem. Börjar de att glappa så går det säkert att fixa hos vilken hemmafixarbutik som helst. Nog inget att hetsa upp sig för!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar