Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 17-85 vs 18-200 och ett 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Vet inte om svaret är självklart...

Tiden börjar rinna iväg och snart måste mitt val vara klart innan min 20D levereras. Vill ju gärna kunna börja fota samma dag som leverans.

Canons EF-S 17-85/4-5,6 är mitt val nu, men...

Tittar även på att ta dessa två ist;

Sigma 18-125/3,5-5,6 DC
Canon EF 50/1,8 II

Dels spar jag drygt 2500 på att ta Sigman och EF50, dels ser jag 18-125 (29-200) på 385g och bennämt "Bra köp" hos Cyberphoto som ett mycket bra köp innan jag kan skaffa bättre glugg/gluggar i framtiden (L-optik).

Sen tror jag att bildkvalitet är likvärdig EF-S 17-85 kontra Sigman?? Eller?

Visserligen har EF-S gluggen IS men..ja, man kan ju inte få allt. Känns som Sigman vinner då jag kan komma motivet lite närmare vid större avstånd.

Snälla - kommentarer?!
 
Var i São Paulo igaar och kände paa en eos20d med sigman paa, tyckte den verkade bra och fick ta naagra bilder...Jag vet dock inte hur ef-s 17-85 är i jämförelse..Tror cyberphoto har kollat sigman och rescenserat den i positiva ordalag...

Cyberphoto...

(Nyhet från Sigma som täcker in det mesta man behöver i brännviddsväg. Motsvarar på en Canon EOS 10D/300D ca 29-200 mm och på en Nikon D70/D100 ca 27-188 mm. Optiken är avsedd enbart för D-SLR med sensor i APS-storlek (dvs 10D, 300D, D100, D70, *ist D osv).

Optiken har intern fokusering så frontlinsen roterar inte. Användning av pol-filter är alltså inga problem.

Vi har gjort ett mindre test på detta objektiv och blev positivt överraskade, skärpan var betydligt bättre än vi förväntat oss, speciellt bra mellan 18- 100 mm. Faktiskt bättre än vissa andra och dyrare vidvinkelzoomar med kortare zoomomfång. Kan inte få annat än utlåtande än mycket prisvärt.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.