Annons

EF 80-200 2.8 L med trasig switch

Produkter
(logga in för att koppla)

guiness

Ny medlem
Switchen på mitt 80-200 2.8 L har gått sönder.

Tyvärr har ju denna utgått ur sortimentet och finns tydligen inte att få tag i. Min fundering är därför om det finns något annat objektiv som har en likadan switch eller en med samma fäste som passar.

Det behöver inte se perfekt ut och jag kan till och med tänka mig att slipa lite på en switch om den skulle vara för stor..

Switchen på 80-200 är ca 15x10mm, vet tyvärr inte diametern på hålet eftersom det är trasigt. Switchen har 3 lägen, men det borde väl inte spela någon roll...?

Mycket tacksam ifall någon har ett förslag på vad som kan passa! Är låst på en närgräns på 3 meter nu och det känns ganska begränsande =(

Här är en länk till en bild på ett likadant objektiv ( inte mitt):
http://home.c2i.net/arvekvalehansen/Canon 80-200 2,8L med solblender.JPG
 
Jag vet inte om det hjälper, men jag läste en tråd om en som plockat isär en 80-200 på Dpreview som jag sökte fram http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=12595012

"Here's something that might be handy to know. The AF switch doesn't require ANY disassembly to replace. It is literally glued in place and needs to be pried off. A new one then can be glued in."

Så det verkar som du kan göra en egen switch och limma fast den.
 
Trist, det är ett riktigt härligt objektiv som alltid levererar fina bilder. För ett par dagar sedan satt jag och skrev en annons här på fotosidan och tänkte sälja mitt exemplar, men när jag gick och hämtade det för att beskriva skicket ändrade jag mig - Jag behåller det. Jag får finansiera en ny kamera på annat sätt :)
 
Tack för era svar, jag har också läst att det bara är att limma dit switchen vilket är skönt. Att öppna ett gammalt objektiv som det inte finns reservdelar till känns inte aktuellt just nu...

Att köpa ett trasigt känns inte heller som någon rimlig lösning. Priset blir ju gärna ändå rätt högt och så får man ändå en gammal switch som förmodligen går sönder då man försöker plocka bort den.

Ingen annan som har en idé om någotobjektiv som har en liknande switch?
 
Tack för era svar, jag har också läst att det bara är att limma dit switchen vilket är skönt. Att öppna ett gammalt objektiv som det inte finns reservdelar till känns inte aktuellt just nu...

Att köpa ett trasigt känns inte heller som någon rimlig lösning. Priset blir ju gärna ändå rätt högt och så får man ändå en gammal switch som förmodligen går sönder då man försöker plocka bort den.

Ingen annan som har en idé om någotobjektiv som har en liknande switch?

På elfa.se finns det ungefär 7.284 olika strömbrytare. Kanske det finns någon där som går att använda?
 
Switchen är 15x10mm med hålet centrerat. Vet som sagt tyvärr inte diameter på hålet eftersom den biten är borta.

Elfa var ett bra tips, ska söka lite.
 
Denna är ju med 110% sannolikhet en special som Canon låtit tillverka till sina objektiv. De har ju en närmast otrolig förkärlek till att göra nya brytare stup i kvarten. Inte ens optik som är någorlunda samtidig och har brytare med exakt samma funktion har likadana plastbitar till brytarnas manöverorgan och dess hållare.

Någon borde lära Canon lite produktionsteknik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.