Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 70-200 USM, IS eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Purvins

Aktiv medlem
Sitter och kollar på nytt objektiv, främst till sportfoto och har fastnat på Canons EF 70-200 USM. Men är verkligen Image Stabilisern värd de extra tusenlapparna ?

Priser från Scandinavian Photo :
70-200/4L IS USM - 11 995:-
70-200/4L USM - 7 495:-
 
För enbart sport är det väl ytterst tveksamt om IS är värt 4500 kr extra. Men IS-versionen skall vara något bättre och för allmän fotografering i övrigt kan IS vara en väldig tillgång. Vissa bilder kan du helt enkelt inte ta utan IS, så vida du inte har stativ med dig. För foto i kyrka vid dop, bröllopp eller konfirmation är IS en enorm fördel.

Jag har själv IS och tycker den fungerar klockrent. Ihop med min 1,4X extender kan jag få till skarpa bilder så långt ner som 1/8 med lite tur. Med 1,3X sensor blir det ca 350 mm utsnitt.
 
Håller helt med Paul.

För sport är IS inte nödvändigt.

Det är dock en så fantastiskt trevlig glugg att du säkert kommer att använda den till mycket annat, porträtt, djur och natur etc och då kommer du ha STOR nytta av IS.

Visst är prispåslaget helt vansinnigt men när du väl har handlat och betalt är det glömt och du kan njuta av en fantastisk glugg!

Mvh
Anders
 
Robert Purvins skrev:

Priser från Scandinavian Photo :
70-200/4L IS USM - 11 995:-
70-200/4L USM - 7 495:-

Beställer du det från USA kommer IS versionen kosta ca 9000kr med frakt, tull och moms...

Skulle satsa på IS versionen annars kommer du nog ångra dig i framtiden.
 
Jo det är förmodligen utomlandsköp alternativt begagnat som gäller. har en del erfarenhet av att hämta hem saker från både Kina och USA =)


Tack för svaren !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.