ANNONS
Annons

Ef 70-200 Is 4.0

Produkter
(logga in för att koppla)

kaviani

Ny medlem
Till alla som använder eller har använt en 70-200f4IS; är det normalt att det hörs en kontinuerlig skrapande (roterande) ljud när IS-funktionen är igång (typ när man har fokuserat färdigt)? Enligt manualen ska IS-manicken hålla på i 1-2s efter att man fokuserat men på mitt exemplar hörs detta väldigt tydligt. Åtminstone i förhållande till ett annat exemplar som jag testade i butik. Jag har lämnat in den på verkstan men de tyckte att det var normalt. Tack på förhand!
 
Vad är normalt?

Jag upplever att min "skrapar" men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning av vad som är högt ljud. Mitt exemplar låter, men inte orimligt högt. Du kanske tycker att det låter mer än det borde. Teknikerna kanske är av en annan åsikt och förmodligen kommer de att säga att det är normalt.
 
Jag minns när jag fick mitt första objektiv med IS (17-55 EF-S 2.8) och jag stördes först mycket av IS-surret. När jag fick klart för mig att det var normalt så slutade jag fundera över det och idag märker jag det inte alls.

Mitt 70-200 4 IS surrar och rasslar också märkbart när jag använder det men det är inget som jag störs av nu när jag vet att det är normalt.

Din jämförelse med testen i butik, testade du båda objektiven samtidigt under samma förhållanden? Att jämföra ljud är inte lätt.

Sedan är det ju så att just detta objektiv är så fantastiskt bra att jag skulle älska det även om det lät som en skördetröska! :)


Mvh
Anders
 
Det är helt normalt. Tror du misstolkat manualen, kan vara så att det fortsätter 1-2sek efter att du släppt avtryckaren/fokusknappen. På min 70-200 så hörs ljudet när IS:n är aktiv, och det är den så länge du håller ner knappen, för att sökaren ska vara stadig.

/Björn
 
Jämför du hemma mot en butik får du tänka på att i en butik är det oftast väldigt mycket mer ljud, även om det verkar vara "tyst". Så hemma i riktig tystnad låter det ofta mycket högre, iaf för mig. Är du orolig så ta med kameran och objektivet nästa gång du har vägarna förbi en butik och be att få testa.
 
Det är absolut helt normalt för ett IS-objektiv. Jag kan trösta dig med att mitt 70-200/4L IS "skrapar" hela tiden när jag fokuserar och en stund efter. Men jag kanske är extra darrig på handen ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.