Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 70-200 f4 L is. Kan ej fokusera nära

Produkter
(logga in för att koppla)

Rossen

Medlem
Mitt 70-200 är dumt, det går inte att fokusera under ca 2m, det tar abrupt stopp i mekanismen när man försöker. Det spelar ingen roll om man kör Auto eller manuell fokus.
Gluggen var inne för kontroll för ett antal år sedan efter att ha åkt i golvet hårt, funderar på om dom kan ha slarvat med någon skruv i samband med det som nu sticker upp och är i vägen.

Frågan jag har är om någon varit med om något liknande?

Hej.

Kolla <3m-infinity knappen på objektivet. Hade samma problem själv för ett tag sedan. Blev suddigt på allt närmare än 3 meter.

mvh
//Hasse

Jag har varit med om något liknande, fast på min EF 16-35 mm f/2,8L II USM. Där var det en skruv som krupit upp en bit. I vissa lägen fastnade den i det hål som man ska komma åt att spänna den genom, och då gick det inte att rotera fokusringen.

På just det objektivet var det bara att peta bort gummiringen runt fokusringen, dra åt skruvarna (alla tre var på väg, även om bara en kommit så långt att den tog i) och sätta tillbaka gummiringen igen. Allt fixat med Schweizerkniven på ett hotellrum i Italien.

Jag har varit med om något liknande, fast på min EF 16-35 mm f/2,8L II USM. Där var det en skruv som krupit upp en bit. I vissa lägen fastnade den i det hål som man ska komma åt att spänna den genom, och då gick det inte att rotera fokusringen.

På just det objektivet var det bara att peta bort gummiringen runt fokusringen, dra åt skruvarna (alla tre var på väg, även om bara en kommit så långt att den tog i) och sätta tillbaka gummiringen igen. Allt fixat med Schweizerkniven på ett hotellrum i Italien.
Det ska jag kika på så fort jag kommer hem :)

Nej det är det inte, det är mellan 3m spärren och 1,2m. Har jag autofokus på och försöker fokusera närmre än problemområdet så dunkar autofokusmotorn in i vad det nu är som blockerar.

Bra tips! Ska se om jag kan göra likadant med gummiringen på mitt 50/1.4 som det är exakt samma problem med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar