Annons

EF 70-200/2,8 L IS II USM + EF EX 2 III fokushastighetstest

Produkter
(logga in för att koppla)

Hankki

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av hur objektiv vanligen beter sig med telekonverters. Var det där bra eller (så som jag upplevde det) förbannat dåligt?

Men sedan använder du också en 40D.... De recensioner jag läst med objektivet och MkII-konvertern har varit tillsammans med 1D MkIV, vilken har aningen uppdaterad AF... :p

Var det där bra eller (så som jag upplevde det) förbannat dåligt?

I mina ögon är det ganska dåligt. Jag gjorde testet för att få siffror på hur långsam AF är med TC.
Varje midsommar besöker jag kauhava och fotograferar flyguppvisningen och missar man fokus på en F18 i hög fart så tar det för länge tills den hittar fokus igen. Kombinationen är allt annat än optimal för flygplan.

I mina ögon är det ganska dåligt. Jag gjorde testet för att få siffror på hur långsam AF är med TC.
Varje midsommar besöker jag kauhava och fotograferar flyguppvisningen och missar man fokus på en F18 i hög fart så tar det för länge tills den hittar fokus igen. Kombinationen är allt annat än optimal för flygplan.

[Aj, sidu, du var från Bennäs! :p (Er från Tärjär så, ja veijt vann vi rör oss. ^^)]

Har du för övrigt läst/sett några andra videon/texter om huruvida optimal/dålig denna kombination är med något kraftigare än en EOS 40D?

Som jag nämnde tidigare, verkade Arthur Morris väldigt nöjd med 70 - 200 + 2x TC MkII. Fast då är ju hans fåglar inga Hornet-plan precis... =)

[Aj, sidu, du var från Bennäs! :p (Er från Tärjär så, ja veijt vann vi rör oss. =)

Mamm ä å från tärjär, manderbacka i pikkupönteri närmare bestämt. Lite OT :)

Jag har inte läst på andra ställen men skulle jag köpa idag så skulle det bli 100-400 istället för TC. 70-200/2.8 skulle jag däremot inte byta bort.

För fåglar fungerar det nog bättre.

[Aj, sidu, du var från Bennäs! :p (Er från Tärjär så, ja veijt vann vi rör oss. ^^)]

Har du för övrigt läst/sett några andra videon/texter om huruvida optimal/dålig denna kombination är med något kraftigare än en EOS 40D?

Som jag nämnde tidigare, verkade Arthur Morris väldigt nöjd med 70 - 200 + 2x TC MkII. Fast då är ju hans fåglar inga Hornet-plan precis... =)

Hur är autofokusen på alternativ som 100-400L, Sigma 120-400 m.m?

Någon koll på hur kombinationen 70-200/2.8 IS USM II + 1.4x III fungerar?
Jag är inte så sugen på att köpa ett till nytt tele... ;)

Hur är autofokusen på alternativ som 100-400L, Sigma 120-400 m.m?

Någon koll på hur kombinationen 70-200/2.8 IS USM II + 1.4x III fungerar?
Jag är inte så sugen på att köpa ett till nytt tele... ;)

Klockrent med 70-200!
AF fungerar vare sig med Canon100-400, eller med sigma 120-400.
/Janne

Klart intressant!
Enligt spec får man bara 1/4 av objektivets AF-hastighet om man monterar en 2TC.
Har varit en het debatt o den lär nog inte vara slut än... :)

Kul att få se det "på riktigt"!! :)

(Edit: Enl spec halveras AF-hastigheten med en 1.4TC.)

Jag har en kompis som har kombinationen 7D/100-400 och en annan med en 1D Mk IV så jag borde också prata med dom och testa 70-200+2 TC på de kamerorna som har lite modernare AF.

Klockrent med 70-200!
AF fungerar vare sig med Canon100-400, eller med sigma 120-400.
/Janne

Jag menar iofs hur AF (och eventuellt bildkvalite) på kombon fungerar jämfört med de andra alternativen, inte hur de andra fungerar med extender.
Alltså t.ex. Sigmat på 400 jämfört med 70-200+EX2.0x i jämförelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar